Record Details

Professional training of economists at Polish universities

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706087/
https://www.degruyter.com/view/j/rpp.2016.6.issue-3/rpp-2016-0027/rpp-2016-0027.xml?format=INT
 
Title Professional training of economists at Polish universities
Професійна підготовка економістів в польських університетах
 
Creator Огієнко, О.І.
 
Subject 33 Economics. Economic science
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Polish experience in professional training of economists at university has been generalized. Structural, content and procedural peculiarities of the training have been
defined. It has been proved that key factors for reforming economic education in Poland are globalization, internationalization, integration, technologization and informatization. It has been found out that forming of economic competency is based on the competency-based
and personality-based approaches that allow to direct the educational process at a student as an active subject of learning, to create conditions for his/her creative potential development, to educate a competent specialist possessing all the competencies needed in professional
activity. The influence of Polish universities’ integration into European system of student exchange on the quality of future specialists’ training has been revealed. Flexibility and variety of syllabi and curricula of economists’ professional training at Polish universities have been emphasized. Among perspective teaching methods we have singled out situational modeling as it allows to create situations at most approximated to those in professional activity, is oriented at co-creation and teamwork. It has been found out that the peculiarities of economists’ professional training at Polish universities are flexibility, diversification, standardization, personalization and adaptation to modern labour market.
It has been proved that the result of economists’ professional training at Polish universities is a highly qualified specialist able to adapt to dramatic changes in economy and society.
В статті узагальнено польський досвід в області професійної підготовки економістів в університеті. Визначені структурні, змістові і процедурні особливості тренінгу. Доведено, що ключовими факторами реформування економічної освіти в Польщі є глобалізація, інтернаціоналізація, інтеграція, технологізації та інформатизації. Було виявлено вплив інтеграції польських університетів в європейську систему обміну студентами на якість підготовки майбутніх фахівців. Підкреслено гнучкість і різноманітність навчальних планів і програм професійної підготовки економістів в польських університетах. Серед перспективних методів навчання ми виділили ситуаційне моделювання. Було виявлено особливості професійної підготовки економістів в польських університетах: гнучкість, диверсифікація, стандартизація, персоналізація і адаптація до сучасного ринку праці.
Було доведено, що результат професійної підготовки економістів в польських університетах є висококваліфікований фахівець, який в змозі адаптуватися до різких змін в економіці і суспільстві.
 
Publisher DE GRUYTER OPEN
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706087/1/%5BComparative%20Professional%20Pedagogy%5D%20%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB.pdf
- Огієнко, О.І. (2016) Professional training of economists at Polish universities Порівняльна професійна педагогіка, 3 (6). pp. 12-18. ISSN 2353-9518