Record Details

Facilitation in the context of pedagogical activities

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706085/
http://ae.fl.kpi.ua/article/view/70621
 
Title Facilitation in the context of pedagogical activities
Фасилітація в контексті педагогічної діяльності
 
Creator Огієнко, О.І.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article defines pedagogical facilitatiofesn as one of the key factors of teacher’s professionalism that includes both personality features (purposefulness, attitudes, relationships, motives and values), and their use in professional activities and communication (individual style of activity, communicative competence, etc.); as an innovative approach to teaching which promotes interest, cognitive activity, consciousness of the learner, realization of personally meaningful goals in the learning process and setting up creative learning environment. Essential characteristics of teacher facilitation are revealed: understanding and support as foundations for the interaction of teacher and learners as also learners with each other, recognition of the right of each participant of the interaction to have his or her own opinion, recognition of each individual as a unique personality, collective responsibility for decision making. The concept of facilitation is analyzed, according to which the algorithm of educational actions of the teacher is presented as an “Attribution ring” which involves the facilitation of motivation activities, goal setting, search of the subject of knowledge, search of learning methods, search of means of knowledge acquisition, realization of the learning process, and reflection. The features of facilitative communication are outlined; the educational action in facilitative interaction is proved to be determined by the psychological safety and psychological freedom as also by the empathy of the teacher, his or her professional and teaching tolerance and communicative competence, congruence, the creation of conditions for facilitative communication and facilitative influence. The psychological factors of educational action in facilitative interaction are identified: the importance of learning for learners; congruence of the teacher; psychological safety and psychological freedom, creation of conditions for facilitative communication.
У статті визначено педагогічну фасилітацію як один з ключових чинників професіоналізму педагога, який включає в себе як особистісні риси (цілеспрямованість, відносини, мотиви і цінності), а також їх використання у професійній діяльності та спілкування (індивідуального стилю діяльності, комунікативної компетентності і т.д. ); як інноваційний підхід до навчання, який сприяє інтересу, пізнавальній активності, свідомості студента, реалізація особисто значущих цілей в процесі навчання і створення творчого середовища навчання. Виявлено основні характеристики фасилітації вчителів; викладено особливості комунікації стимулювання; визначені психологічні чинники виховного впливу в фасилітивній взаємодії.
 
Publisher Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706085/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9A%D0%9F%D0%86.PDF
- Огієнко, О.І. (2016) Facilitation in the context of pedagogical activities Advanced Education (5). pp. 85-89. ISSN 2409-3351