Record Details

Відображення концептуальних положень неперервного професійного розвитку дорослих у міжнародних документах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705943/
http://am.eor.by/index.php/gallery/117-vipusk-1-2016
немає
 
Title Відображення концептуальних положень неперервного професійного розвитку дорослих у міжнародних документах
Display conceptual positions continuous professional development of adults in international documents
 
Creator Баніт, Ольга Василівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Автор прослідковує системність відображення концептуальних положень неперервного професійного розвитку дорослих у міжнародних документах з ІІ половини ХХ до початку ХХІ ст. Найголовніші серед них:
- Рекомендації щодо професійного навчання (1962), де чітко обґрунтовується потреба неперервного професійного навчання: навчання є процесом, який триває протягом усього трудового життя людини відповідно до її потреб як індивідуума і члена суспільства;
- Концепція неперервної освіти (1965), в основу якої покладено одвічні ідеї гуманізму: людина розглядається як епіцентр усієї життєдіяльності на планеті, і їй необхідно створювати умови для повноцінного розвитку і всебічної діяльності протягом усього життя, на різних етапах її професійного становлення і розвитку, починаючи від вибору напряму професійної діяльності і протягом постпрофесійного етапу життя;
- Конвенція про технічну і професійну освіту (1989), відповідно до мети якої технічна і професійна освіта охоплює всі форми і рівні процесу освіти, включаючи, в доповнення до загальних знань, вивчення техніки і дисциплін, які до неї відносяться, оволодіння практичними навичками, «ноу-хау», формування відносин і розуміння питань, що відносяться до професії в різних секторах економічного і соціального життя;
- Гамбурзька декларація про навчання дорослих (1997), у якій рекомендовано зміцнювати національні потенціали у сфері планування та здійснення різних форм освіти дорослих і постійної освіти з урахуванням висновків п’ятої Міжнародної конференції з освіти дорослих, що відбувалася у липні 1997 р. в Гамбурзі;
- Модельний закон про освіту дорослих, яким встановлено правові засади для розроблення і реалізації загальнодержавної політики в галузі освіти дорослих, спрямованої на створення ефективної системи безперервної освіти, що забезпечує професійне вдосконалення й розвиток особистості впродовж життя та ін.
The author traces the systematic mapping of conceptual positions of adult continuous professional development in international documents in the second half of the twentieth century to the early twenty-first century. The most important among them are:
- Recommendations on Professional Training (1962), which clearly substantiates the necessity of continuous professional learning: learning is the process that continues throughout a person's work life in accordance with his/her needs as an individual and a society member;
- Concept of Lifelong Education (1965), which is based on the eternal ideas of humanism: a man is regarded as the epicenter of the whole life on the planet, and it is necessary to create conditions for the full development and comprehensive activity during all the life, on the different stages of his/her professional formation and development, beginning with the choice of the direction of his/her professional activity and during his/her post-professional life stage;
- Convention of Technical and Professional Education (1989), which states that technical and professional education cover all forms and levels of the educational process in addition to general knowledge, the study of techniques and disciplines, acquiring the skills of "know-how", the formation of relationships and understanding questions related to the profession in the different sectors of economic and social life;
- Hamburg Declaration on Adult Learning (1997), in which it is recommended to strengthen the national potentials in planning and implementing different forms of adult education and lifelong learning, taking into account the conclusions of the Fifth International Conference on Adult Education that took place in July 1997 in Hamburg;
- Model Law on Adult Education, which establishes the legal basis for the development and realization of national politics in the field of adult education, aimed at creating the effective system of lifelong learning, which provides the professional and personal development throughout the life;
- Program «Lifelong Education for All», «Reform of Education in the Perspective of Lifelong Education » (1997), Contract on Cooperation in the Field of Knowledge Dissemination and Adult Education (1997), the Bologna Convention (1999), the Cologne Charter (1999), Strategy for Intelligent, Sustainable and Inclusive Growth «Europe 2020» (2010) and many others.
Key words: continuous professional development of adults, international documents, conference, recommendations, convention, communique.
 
Publisher Громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705943/1/banit.pdf
- Баніт, Ольга Василівна (2016) Display conceptual positions continuous professional development of adults in international documents Adaptive Management: Theory and Practice, 1.