Record Details

Професійний розвиток особистості в сучасному освітньому просторі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705940/
http://tmpe.eor.by/index.php/editions/133-vipusk-10
 
Title Професійний розвиток особистості в сучасному освітньому просторі
The professional development of the individual in modern educational space
 
Creator Баніт, Ольга Василівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті виокремлено провідні філософські та концептуальні засади неперервного професійного розвитку особистості в сучасному освітньому просторі. З’ясовано, що розгляд освітніх проблем у межах філософської методології дає можливість знаходити граничні основи освітньої системи і філософської думки, що можуть слугувати базою для консенсусу навіть вкрай різнобіжних позицій.
Наголошено на тому, що зростаюча необхідність вирішення виникаючих складних наукових і соціально-економічних проблем потребує все більш розширеного і зростаючого кола освічених всебічно підготовлених фахівців, які володіють знаннями. Головне в навчанні – пробудження і розвиток творчих здібностей кожної людини, її уміння знаходити оригінальні шляхи підходу до практичної реалізації отриманих знань, прагнення до пошуку нового, до широти і глибини засвоєння наукового матеріалу з обраної професії.
Обґрунтовано необхідність включення людини в освітній процес на всіх стадіях її розвитку з урахуванням наступності при переході з одного ступеня на інший. Все це забезпечує можливість багатовимірного руху особистості в освітньому просторі і створення для неї оптимальних умов. «Вихід» з однієї освітньої програми має стикуватися із «входом» в іншу. А це потребує наскрізної стандартизації всіх програм, які ґрунтуються на єдиних цілях усієї системи професійної освіти.
Схарактеризовано тенденції сучасного освітнього простору (глобалізація суспільного розвитку, перехід людства від індустріальних до науково-інформаційних технологій, інтеграція, інтернаціоналізація, інформатизація і неперервність) та вимоги, які постають перед сучасною освітою (розуміння людини як найвищої цінності; вироблення раціональних схем співвідношення між лавиноподібним розвитком знань, високих технологій і людською здатністю їх творчо засвоїти; вироблення у людини здатності до свідомого й ефективного функціонування в умовах небувалого інформаційно насиченого середовища, мінімізація асиметрії між матеріальністю і духовністю).
Розкрито значущість науки – як сфери, що продукує нові знання, та освіти, як сфери, що олюднює знання і насамперед забезпечує індивідуальний розвиток людини. Першочергове завдання освіти – навчити людину оперативно, системно і послідовно освоювати нові знання та інформацію в міру їх перманентного накопичення і розвитку, тобто забезпечити постійний неперервний розвиток упродовж життя, який повинен стати способом і стилем суспільно-індивідуального буття людини інформаційного суспільства.
The author has characterized leading philosophical and conceptual basis of the continuous professional development of the personality in the modern educational space. It is established that consideration of educational problems within of the philosophical methodology framework enables finding the maximum grounds of the educational system and philosophical idea that could be the basis for consensus even between extremely different positions.
It is noted that the growing need of decision of complex scientific, social and economic problems requires more extended and growing number of fully trained educated professionals who have adequate knowledge. The main thing in education is the awakening and development of creative abilities of each person, his/her ability to find original approach ways to the practical realization of gaining knowledge, the desire to find something new and to master the chosen profession to the breadth and depth of its scientific roots.
It is substantiated the necessity of inclusion of a man in the educational process at all stages of his/her development on the basis of continuity when transiting from one stage to another. All this provides possibility for a multidimensional motion of the personality in the educational space and creating optimal conditions for him/her. "Exit" from one educational program must dock with the "entrance" into another. And it requires through standardization of all programs that are based on the general aims of the whole system of vocational education.
The author determined the trends in modern educational space (globalization of social development, the transition of humanity from industrial to science and information technology, integration, internationalization, information and continuity) and demands the modern education faces with (understanding a man as the highest value, making rational charts between the avalanche growth of high technology knowledge and human ability to learn and master it creatively, developing a person's ability to deliberate and effective functioning in the conditions of rich information environment, minimizing asymmetry between materiality and spirituality).
The role of science is exposed as the sphere, producing new knowledge, and the role of education is shown as the area humanizing knowledge and primarily providing an individual human development.
The primary task of education is to teach a man quickly, systematically and consistently to master new knowledge and information that is to ensure their permanent accumulation and development and to, provide permanent continuous development during life, which must be a method and style of social and individual human existence in the information society.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705940/1/Banit.pdf
- Баніт, Ольга Василівна (2016) The professional development of the individual in modern educational space Theory and Methods of Professional Education, 2 (10).