Record Details

Роль толерантності персоналу у формуванні організаційної культури закладів освіти в умовах соціальної напруженості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705926/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-1/vipusk-45-u-m-2016
 
Title Роль толерантності персоналу у формуванні організаційної культури закладів освіти в умовах соціальної напруженості
Роль толерантности персонала в формировании организационной культуры учебных заведений в условиях социальной напряженности
The role of staff's tolerance in shaping educational institution organizational culture in conditions of social tension
 
Creator Терещенко, К.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті здійснено аналіз толерантності освітнього персоналу в контексті формування організаційної культури навчальних закладів в умовах соціальної напруженості. Зазначено, що толерантність персоналу освітніх організацій виступає як особистісна характеристика та інтегральна цінність, що проявляється у місії та завданнях діяльності організації, пронизує всі рівні управління організацією, охоплює взаємодію фахівців у процесі професійної діяльності всередині організації і взаємодію з клієнтами та іншими організаціями. Констатовано, що в умовах соціальної напруженості актуалізуються певні види та компоненти в системі толерантності педагогів, розвиток яких є запорукою формування ефективної організаційної культури закладів освіти.
В статье проведен анализ толерантности образовательного персонала в контексте формирования организационной культуры учебных заведений в условиях социальной напряженности. Отмечено, что толерантность персонала образовательных организаций выступает как личностная характеристика и интегральная ценность, которая проявляется в миссии и задачах деятельности организации, пронизывает все уровни управления организацией, охватывает взаимодействие специалистов в процессе профессиональной деятельности внутри организации и взаимодействие с клиентами и другими организациями. Констатировано, что в условиях социальной напряженности актуализируются определенные виды и компоненты в системе толерантности педагогов, развитие которых является залогом формирования эффективной организационной культуры учебных заведений.
The article deals with teaching staff's tolerance in the context of educational institution organizational culture in conditions of social tension. Teaching staff's tolerance is both a personal characteristic and an integrated value, which is manifested in the educational organizations' missions and objectives and found at all levels of organizations' management and encompasses staff's professional interactions both within and outside the organizations (customers and other organizations). Teaching staff's tolerance, especially in its value and moral and normative aspects, has significant influence on the organizational culture of educational institutions.
The author notes that social tension foregrounds certain components and types of teachers' tolerance, including, first of all, professional tolerance made up of specific types of social tolerance (intergenerational, gender, ethnic, cultural, religious, social and economic) and communicative tolerance and ambiguity tolerance.
It is concluded that a teaching staff's tolerance psychological support system can contribute to the formation of an effective organizational culture of educational institutions in conditions of social tension.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705926/1/%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_45.pdf
- Терещенко, К.В. (2016) The role of staff's tolerance in shaping educational institution organizational culture in conditions of social tension Актуальні проблеми психології. Том І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 45. pp. 71-76. ISSN 2072-4772