Record Details

Соціальна фрустрованість освітнього персоналу: зв’язок зі складовими організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705925/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-1/vipusk-45-u-m-2016
 
Title Соціальна фрустрованість освітнього персоналу: зв’язок зі складовими організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів
Социальная фрустрированность образовательного персонала: связь с компонентами организационной культуры общеобразовательных учебных заведений
Teaching staff’s social frustration of: relationship with components of secondary school organizational culture
 
Creator Карамушка, Л.М.
Заіка, І.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті на основі емпіричного дослідження констатовано високий рівень вираженості соціальної фрустрованості освітнього персоналу загальноосвітніх навчальних закладів, насамперед, у сфері професійної життєдіяльності. Показано недостатній рівень розвитку в загальноосвітніх навчальних закладів такої складової організаційної культури, як «робота». Виявлено негативний статистично значущий зв’язок між загальним показником соціальної фрустрованості освітнього персоналу і такими складовими організаційної культури, як «робота», «управління», «мотивація і мораль» та загальним показником розвитку організаційної культури: з підвищенням рівня їхнього розвитку рівень вираженості соціальної фрустрованості знижується. Однак, такий зв’язок стосується переважно складових соціальної фрустрованості освітнього персоналу, які стосуються професійної сфери життєдіяльності, і значно менше складових соціальної фрустрованості, які стосуються сфери міжособистісних стосунків та соціально-економічної сфери життєдіяльності освітнього персоналу.
В статье на основе эмпирического исследования констатирован высокий уровень выраженности социальной фрустрированности образовательного персонала общеобразовательных учебных заведений, прежде всего, в сфере профессиональной жизнедеятельности. Показан недостаточный уровень развития в общеобразовательных учебных заведений таких компонентов организационной культуры, как «работа». Выявлена негативная статистически значимая связь между общим показателем социальной фрустрированности образовательного персонала и такими компонентами организационной культуры, как «работа», «управление», «мотивация и мораль» и общим показателем развития организационной культуры: с повышением уровня развития данных компонентов организационной культуры уровень выраженности социальной фрустрированности снижается. Однако, данная связь касается преимущественно тех составляющих социальной фрустрированности образовательного персонала, которые имеют отношение к профессиональной сфере жизнедеятельности, и значительно меньше касаются составляющих социальной фрустрированности, которые имеют отношение к сфере межличностных отношений и социально-экономической сфере жизнедеятельности образовательного персонала.
Based on the results of empirical research, the authors analyze high levels of social frustration of secondary school teaching staff, especially in professional life. It has been found that secondary school organizational culture component named "work" is at low level of development, while the overall index of teaching staff's social frustration has inverse significant relationships with such components of organizational culture as "work," "management," "motivation and morality" and the general index of organizational culture: as teaching staff's social frustration increases, the levels of development of these organizational culture components decrease.
The most "sensitive" to secondary school organizational culture have been shown to be the components of social frustration that relate to teaching staff's work: the higher the levels of all the components and the overall index of organizational culture, the lower teaching staff's work-related social frustration in the majority of its components. It should be noted that the most pronounced statistically significant relationships can be observed in such measures of social frustration as relationship with school administration and work conditions.
Thus, organizational culture of secondary schools can be considered as a factor in reducing teaching staff's social frustration, particularly in their professional life.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705925/1/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BC%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%B0_%D0%97%D0%B0%D1%97%D0%BA%D0%B0_45.pdf
- Карамушка, Л.М. and Заіка, І.В. (2016) Teaching staff’s social frustration of: relationship with components of secondary school organizational culture Актуальні проблеми психології. Том І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 45. pp. 40-48. ISSN 2072-4772