Record Details

Реалізація міжпредметних зв’язків у старшій школі: дидактичний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705913/
 
Title Реалізація міжпредметних зв’язків у старшій школі: дидактичний аспект
Realization of intersubject connection in higher school: didactic aspect
 
Creator Барановська, Олена Володимирівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено аналізу можливостей інтеграції навчання у профільній школі. Основна ідея статті – довести, що інтеграція профільного навчання є провідним фактором, який має впливати на трансформацію змісту освіти. Розглядаються загальні підходи до проблеми інтеграції змісту навчання в профільній школі. Аналізується поняття «інтеграція змісту навчальних предметів». У статті розглядаються основні положення Державного стандарту та Концепції профільного навчання в старшій школі відносно міжпредметної інтеграції змісту навчання. Доводиться необхідність трансформації змісту освіти в профільній школі на засадах фундаменталізації, гуманізаціїї, гуманітаризації та інтеграції. Зроблено висновок про необхідність розроблення дидактично-методичних розробок змісту профільного навчання, міжпредметних курсів з різних напрямів як в інваріантній частині, так і за допомогою курсів за вибором та факультативів.
The article analyzes the possibilities of intersubjects connections in higher school in terms of profile education. The main idea of the article - to prove that intersubject integration as the trend in global pedagogy must cause change the old approach to designing the content of training in high schools. Relevant content is practical orientation profile education technologization, the formation of intersubjects competence. The author examines the basic forms of intersubjects connections, proves their didactic and ideological significance. It is noted that the active introduction
of profile education is associated with a detailed analysis of the content of teaching in high school, as well as existing textbooks and their adaptation to modern realities: access to modern technology, the availability of integrated courses, various forms of control and diagnostics of formation of intersubjects connections in pupils.
 
Publisher Вид-во УжНУ «Говерла»
 
Date 2016
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705913/1/BOV%202016%20UzhNU.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (2016) Realization of intersubject connection in higher school: didactic aspect Науковий вісник Ужгородського університету, 2 (39). pp. 15-17. ISSN 2524-0609