Record Details

Ядро теорії стратегічного менеджменту як базисні категорії розвитку організаційної культури

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705665/
 
Title Ядро теорії стратегічного менеджменту як базисні категорії розвитку організаційної культури
Ядро теории стратегического менеджмента как базисные категории Развития организационной культуры
Kernel of theory strategic to the management as base categories to development of organizational cultures
 
Creator Грицяк, Л.Д.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Доведено, що фундаментальний доробок і досвід становлення й розвитку наукових шкіл менеджменту, генезис яких відбувався впродовж минулих століть, спричинив системне розгалуження загального менеджменту через виокремлення його типів (видів) – як нових галузей наукового знання – науковий менеджмент, адміністративний менеджмент, теоретичний менеджмент, операційний менеджмент, мотиваційний менеджмент, системний менеджмент, ситуаційний менеджмент, і, власне, стратегічний менеджмент.
Зясовано, що наукові та соціокультурні передумови створення стратегічного менеджменту складалися протягом шести перших десятиліть ХХ ст. у системі бізнес-освіти США в органічному взаємозв’язку з розвитком теоретичних засад менеджменту організацій. В Україні, з другої половини 90-р. ХХ ст., відбувається трансформація ідей, концепцій і теорій стратегічного менеджменту для стабільних економік промислово розвинених країн в управління сферою освітою, що спричинює виокремлення нової галузі наукового знання – стратегічний менеджмент у сфері освіти – в самостійний об’єкт фундаментальних і прикладних досліджень та об’єкт пізнання керівниками ЗНЗ у системі післядипломній освіті.
Виявлено, що сфера дослідження стратегій на засадах загального менеджменту, економічних теорій, теорії конкуренції та організації з урахуванням конкретних умов і стадій розвитку бізнесу суспільної формації була окреслена у формі концепцій, визначень і методології на початку 1969 року в піонерських працях А. Чандлера (1962 р.), К. Ендрюса (1965 р.) й І. Ансоффа (1965 р.), які стали базисом для обґрунтування концептуальних підходів до визначення змісту стратегічного менеджменту в сфері освіти.
У результаті термінологічного аналізу і ретроспективного аналізу стратегічного менеджменту окреслено категоріально-понятійне поле через структурування базових і похідних категорій, що утворює ядро теорії СМ у сфері освіти та основу суб’єкт-змістової компоненти підготовки керівників ЗНЗ до впровадження СМ у сучасному світоглядному контексті.
В статье представлен фундаментальній задел, опыт становления и развития научных школ менеджмента, генезис которых происходил на протяжении прошлых веков, повлекший системное разветвление общего менеджмента через выделение таких его типов (видов) - как новых отраслей научного знания - научный менеджмент, административный менеджмент, теоретический менеджмент, операционный менеджмент, мотивационный менеджмент, системный менеджмент, ситуационный менеджмент, и, собственно, стратегический менеджмент.
В процес се исследования виявлено, что научные и социокультурные предпосылки создания стратегического менеджмента складывались в течение первых шести десятилетий ХХ ст. в системе бизнес-образования США в органической взаимосвязи с развитием теоретических принципов менеджмента организаций. В Украине, со второй половины 90-р. ХХ ст., происходит трансформация идей, концепций и теорий стратегического менеджмента для стабильных экономик промышленно развитых стран в управление сферой образованием, которое вызывает выделение новой отрасли научного знания - стратегический менеджмент в сфере образования, - в самостоятельный объект фундаментальных и прикладных исследований, в объект познания руководителями ЗНЗ в системе последипломного образования.
Выявлено, что сфера исследования стратегий на принципах общего менеджмента, экономических теорий, теории конкуренции и организации с учетом конкретных условий и стадий развития бизнеса общественной формации была очерчена в форме концепций, определений и методологии в начале 1969 года в пионерских трудах А. Чандлера (в 1962 г.), К. Ендрюса (в 1965 г.) и И. Ансоффа (в 1965 г.), которые стали базисом для обоснования концептуальных подходов к определению содержания стратегического менеджмента в сфере образования.
В результате терминологического анализа и ретроспективного анализа стратегического менеджмента очерчено категориально-понятийное поле через структуризацию базовых и производных категорий, которые образует ядро теории СМ в сфере образования и основу субъект-содержательной компоненты подготовки руководителей ЗНЗ к внедрению СМ в современном мировоззренческом контексте.
It is proved that the fundamental achievements and experience of research and development of scientific management schools, the genesis of which occurred during the past centuries, caused system branching of general management through its selection of types (species) – as new areas of scientific knowledge – scientific management, administrative management, theoretical management, operational management, motivational management, system management, situational management, and, indeed, strategic management.
It was found out that the scientific and socio-cultural prerequisites for development of strategic management were formed during first six decades of the XX-th century in the system of business education in the U.S. organic relationship with the development of organizational management theoretical principles. In Ukraine, from the second half of 90-th years XX-th century, it is the transformation of ideas, concepts and theories of strategic management in stable economies of industrialized countries in the management of education causing separation of a new scientific knowledge branch – strategic management in education – in a separate facility for basic and applied research and learning facility managers – GEE in the postgraduate educational system.
Revealed that the scope of strategies research based on general management and economic theories, theories of competition and of the specific conditions and stages of business development social formation was outlined in the form of concepts, definitions and methodology in early 1969 in the works of A. Chandler, C. Andrews, E. Ansoff, which became the basis for the justification of conceptual approaches to the content of strategic management defining in education.
As a result of terminological analysis and retrospective analysis of strategic manage-ment the categorical-conceptual structuring field is outlined through basic and derived ca-tegories that forms the core of the theory of SM in education and subject-based training in content components of GEE heads to implement SM in the modern world outlook context; in the author's interpretation of the essence of the concept of «strategic management of educational organizations». Substantiated the content of GEE heads training to implemen-ting strategic management in the postgraduate education system through the integration of principles of educational management.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705665/1/8YADRO_SMGritsyak_LD_02.pdf
- Грицяк, Л.Д. (2014) Kernel of theory strategic to the management as base categories to development of organizational cultures Сучасні тенденції розвитку організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу в інформаційному суспільстві. pp. 64-76. ISSN 978-966-644-388-8