Record Details

Психологічні чинники соціальної дезадаптації підлітків

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705197/
http://appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-11/vipusk-14-2016-ua
 
Title Психологічні чинники соціальної дезадаптації підлітків
Психологические факторы социальной дезадаптации подростков.
Psychological factors of social disadaptation of adolescents.
 
Creator Грись, А.М.
Голубнюк, В. О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено проблему соціальної дезадаптації школярів загальноосвітнього навчального закладу, яка характеризує сучасні тенденції порушення процесів взаємодії суб’єкта з оточуючим середовищем в умовах системних змін у суспільстві. Розкрито особливості самосвідомості сучасних підлітків як чинника їх соціальної дезадаптації. Здійснено аналіз характеристик Образу Я, які відображають вплив різних інститутів соціалізації на підростаюче покоління. Зокрема у змісті самоописів виявлено надмірну зануреність підлітків до віртуального середовища, яке сьогодні виступає провідним інститутом соціалізації підростаючої особистості: ідентифікації себе із персонажами мультфільмів та фільмів, віртуальним життям. Виявлено високий рівень тривожності школярів із неблагополучних сімей, що є показником порушення емоційного благополуччя дітей та чинником дезадаптації.
. В статье освещена проблема социальной дезадаптации школьников общеобразовательного учебного заведения, которая характеризует современные тенденции нарушения процессов взаимодействия субъекта с окружающей средой в условиях системных изменений в обществе.Раскрыты особенности самосознания современных подростков как фактора их социальной дезадаптации. Проведен анализ характеристик Образа Я, отражающие влияние различных институтов социализации на подрастающее поколение. В частности, в смысле самоописаний обнаружено чрезмерную включенность подростков в виртуальную среду, которая сегодня выступает ведущим институтом социализации подрастающей личности: идентификации себя с персонажами мультфильмов и фильмов, виртуальной жизнью. Выявлен высокий уровень тревожности школьников из неблагополучных семей, что является показателем нарушения эмоционального благополучия детей и фактором дезадаптации.
The article discuses the issue of social disadaptation of general school pupils, describes the existing trend of disruption of interaction between an acting person and his/her environment under systemic changes in the society.
Features of modern adolescents’ self-consciousness are revealed as a factor of adolescents’ social disadaptation. Characteristics of person’s elf-image that reflect influence of different socializing institutions on the younger generation are analysed. In particular, adolescents’ self –descriptions show their absorption into the virtual environment that is today a leading institute of socialization for youth, adolescents identify often themselves with the characters of cartoons and movies, virtual life.
A low level of personal identity formation has been determined, which is reflected in negative self-descriptions of disadapted teenagers; that is contrary to the self-descriptions of their adapted peers. A revealed high level of anxiety of pupils from disadvantaged families is an indicator of adolescent’s emotional well-being disturbance and a factor of disadaptation.
In spite of negative trends in self-perception of modern teenagers, there are trends of enhanced national identity and patriotic spirit, civic activity that reflects attention of educational institutions to patriotic education of the younger generation because of the armed conflict in the Eastern Ukraine.
The article describes capacity of use of character theories of personal development in psychological practice. The character structure that is most suitable to use as a psychological technique is discussed. Prospects of use of deep psychological mechanisms of self-image and character to develop the corresponding psychological tools are discussed.
Key word: self-image, character, psychological mechanisms, socially disadapted minors, self-identity, self-esteem, sense of self.
 
Publisher Гнозіс
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705197/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%8C.PDF
- Грись, А.М. and Голубнюк, В. О. (2016) Psychological factors of social disadaptation of adolescents. Актуальні проблеми психології, 14 (11). pp. 14-26. ISSN 2072-4772