Record Details

THE USE OF THE CLOUD-BASED LEARNING COMPONENT WITH THE MAXIMA SYSTEM FOR TEACHING OPERATIONS RESEARCH

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE USE OF THE CLOUD-BASED LEARNING COMPONENT WITH THE MAXIMA SYSTEM FOR TEACHING OPERATIONS RESEARCH
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ОБЛАКО ОРИЕНТИРОВАННОГО КОМПОНЕНТА НА БАЗЕ СИСТЕМЫ MAXIMA В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИССЛЕДОВАНИЯ ОПЕРАЦИЙ
ВИКОРИСТАННЯ ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО КОМПОНЕНТУ НА БАЗІ СИСТЕМИ MAXIMA У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ОПЕРАЦІЙ
 
Creator Shyshkina, Mariya P.
Kohut, Ulyana P.
 
Subject cloud computing technologies; learning environment; higher education institution; the hybrid service model; electronic educational resources
облачные технологии; образовательная среда; ВУЗ; гибридная сервисная модель; электронные образовательные ресурсы
хмарні технології; освітнє середовище; вищий навчальний заклад; гібридна сервісна модель; електронні освітні ресурси
 
Description The article highlights the problem of the use of computer mathematics (SCM) in today's high-tech environment, in particular, it describes the promising ways of introducing the cloud-oriented components based on SCM, which is a significant factor in increasing access to them as a means of educational and research activities in the field of mathematics and computer science disciplines. The role of SCM in training of bachelors of computer science and especially their use in operations research learning is revealed. The main characteristics of SCM MAXIMA and ways of access to it both locally and in the cloud-oriented implementation are considered. The results of the expert evaluation of the cloud-based learning component with the use of MAXIMA system for operations research learning are presented.
В статье исследованы проблемы использования систем компьютерной математики (СКМ) в современной высокотехнологической среде, освещены перспективные пути внедрения облачно ориентированных компонентов на базе СКМ, что является существенным фактором расширения доступа к ним как к средствам учебной и исследовательской деятельности в процессе обучения исследования операций. Определена роль СКМ в подготовке бакалавров по информатике и особенности их педагогического применения в обучении исследования операций. Рассмотрены основные характеристики СКМ MAXIMA и пути организации доступа к ней как в локальной, так и в облако ориентированной реализации. Приведены результаты экспертной оценки облака ориентированного компонента на базе системы MAXIMA в учебный процесс исследования операций.
У статті досліджено проблеми використання систем комп’ютерної математики (СКМ) у сучасному високотехнологічному середовищі, зокрема, висвітлено перспективні шляхи запровадження хмаро орієнтованих компонентів на базі СКМ, що є суттєвим чинником розширення доступу до них як засобу навчальної і дослідницької діяльності у галузі інформатичних і математичних дисциплін. Визначено роль СКМ у підготовці бакалаврів з інформатики й особливості їх педагогічного застосування у навчанні дослідження операцій. Розглянуто основні характеристики СКМ MAXIMA та шляхи організації доступу до неї як у локальній, так і у хмаро орієнтованій реалізації. Наведено результати експертного оцінювання хмаро орієнтованого компонента на базі системи MAXIMA у навчальний процес дослідження операцій.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-02-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Результати експерименту
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1550
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 57, No 1 (2017); 154-172
Информационные технологии и средства обучения; Vol 57, No 1 (2017); 154-172
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 57, No 1 (2017); 154-172
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 57, No 1 (2017); 154-172
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1550/1140
 
Rights Copyright (c) 2017 Mariya P. Shyshkina, Ulyana P. Kohut
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0