Record Details

Модель міжнародних порівняльних моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705768/
http://science.kpnu.edu.ua/portfolio/pedahohichna-osvita-teoriya-i-praktyka/
 
Title Модель міжнародних порівняльних моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти
A model of international comparative monitoring research of the quality of the secondary education
 
Creator Науменко, С.О.
 
Subject 00 Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics
37 Education
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У статті представлено авторську модель міжнародних порівняльних моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти. Складовими цієї моделі є тести для учнів та анкети для учнів, їхніх батьків, вчителів, адміністрації загальноосвітнього навчального закладу, експертів в галузі освіти.
У міжнародних порівняльних дослідженнях за допомогою тестів для учнів оцінюють їхній рівень загальноосвітньої підготовки. Анкети дають можливість виявити фактори, що впливають на цей рівень.
Виявлення факторів і їх впливу на рівень загальноосвітньої підготовки учнів дає можливість прогнозувати результати учнів у наступних дослідженнях та зменшувати або навіть усувати за допомогою управлінських рішень вплив певного фактора на рівень загальноосвітньої підготовки учнів.
У статті розкрито зміст поняття «моніторинг в освіті», його мету, об’єкти і джерела. Охарактеризовано мету й інструментарій трьох міжнародних порівняльних моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти (PISA, TIMSS, РІRLS) та коротко представлено їх результати. Встановлено, що загальна мета міжнародних порівняльних моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти полягає у виявленні переваг і недоліків національних систем освіти, виробленні на основі цих даних напрямів покращення національних систем освіти та в оцінюванні ефективності прийнятих управлінських рішень під час проведення наступних досліджень. Подано концептуальну модель дослідження TIMSS та модель ефективного навчання, яку було розроблено в дослідженні PISA. Перераховано, яку інформацію про учнів, їхні родини, загальноосвітні навчальні заклади збирають за допомогою анкет у міжнародних порівняльних дослідженнях якості загальної середньої освіти. Коротко представлено фактори, які впливали на рівень навчальних досягнень українських учнів 8-х класів з математики і природничих предметів за результатами TIMSS-2011. З'ясовано, що в різних країнах на рівень загальноосвітньої підготовки учнів впливають різні фактори.
In the article the author's model of international comparative monitoring studies of the quality of secondary education is represented. The components of this model are the tests and the questionnaires for pupils, their parents, teachers, administration of an educational institution, and experts in the area of education.
In international comparative studies through the tests for pupils we are able to assess their level of general education. Questionnaires provide an opportunity to identify the factors that influence this level.
Identification of factors and their impact on the level of general education of pupils enables to predict their results in future studies and reduce or even eliminate via administrative decisions the impact of certain factor on the level of general education pupils.
In this article the concept of "monitoring in education", its purpose, objects and sources is revealed. The purpose and tools of three international comparative monitoring studies as to quality of the secondary education (PISA, TIMSS, RIRLS) are uncovered and their results are briefly presented. It found that the general purpose of international comparative monitoring studies of the quality of secondary education is to identify the advantages and weaknesses of national education systems, under these data areas the development of ways to improve national education systems and in evaluating the effectiveness of taken management decisions during next research. The conceptual model of the TIMSS research and effective training model is submitted, which was developed in PISA research. , What kind of information about pupils, their families, secondary schools collected via questionnaires in international comparative studies of the quality of the secondary education are listed . The factors that affected on the level of educational achievements of Ukrainian pupils of 8th grade in mathematics and science subjects by results of TIMSS-2011 are briefly stated. It was found that in various countries the level of general education of pupils is influenced by various factors.
 
Publisher Кам'янець-Подільський : КПНУ
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705768/1/Stattya_model.PDF
- Науменко, С.О. (2016) A model of international comparative monitoring research of the quality of the secondary education Педагогічна освіта: теорія і практика, Ч. 1 (Вип.21). pp. 250-258. ISSN 2309-9763