Культурологічний контекст розвитку методики навчання літератури
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/705645/
http://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2013/12/PP_3_2013.pdf |
|
Title |
Культурологічний контекст розвитку методики навчання літератури
Культурологический контекст развития методики преподавания литературы Cultorological Conte[t of Literature Study Methods Development |
|
Creator |
Яценко, Таміла Олексіївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 82 Literature |
|
Description |
Розглянуто національне культурне середовище як джерельну базу для розвитку освіти, що зумовлює відповідний етапний характер її загалом та предметних методик зокрема. Запропоновано варіант періодизації методики навчання літератури як науки, що передбачає шість етапних відрізків історії розвитку методичної думки, кожен із яких пов'язаний із відповідним періодом суспільно-культурного розвитку. У визначенні та характеристиці періодів розвитку методики навчання літератури враховано характер українського виховного ідеалу, який зазнає помітних змін у кожну історичну епоху.
В статье автор рассматривает национальную культурную среду как источник развития образования, которое предопределяет соответствующий этапный характер ее в целом и предметных методик в частности. Предлагается вариант периодизации методики преподавания литературы как науки, которая предусматривает шесть этапных отрезков истории развития методической мысли, каждый из которых связан с соответствующим периодом общественно-культурного развития. В определении и характеристике периодов развития методики преподавания литературы учитывается характер украинского воспитательного идеала, который испытывает заметные изменения в каждую историческую эпоху. In the article the author examines national cultural environment as a source for development of education which determines its corresponding stage character on the whole and subject methods in particular. The variant of literature study methods periodization which consists of six stage segments in the history of methodical idea development is by the author is related to corresponding period of publicly-cultural development. The character of the Ukrainian educator ideal, which tests noticeable changes in every historical epoch, is taken into account in determination and description of periods of literature study methods development. |
|
Publisher |
НАПН України, Державне інформаційно-виробниче підприємство видавництво "Педагогічна преса"
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/705645/1/%D0%9A%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (2013) Cultorological Conte[t of Literature Study Methods Development Педагогіка і психологія: Вісник НАПН, 3 (80). pp. 51-56. ISSN 2304-0629 |
|