Record Details

Культурологічний контекст розвитку методики навчання літератури

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705645/
http://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2013/12/PP_3_2013.pdf
 
Title Культурологічний контекст розвитку методики навчання літератури
Культурологический контекст развития методики преподавания литературы
Cultorological Conte[t of Literature Study Methods Development
 
Creator Яценко, Таміла Олексіївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description Розглянуто національне культурне середовище як джерельну базу для розвитку освіти, що зумовлює відповідний етапний характер її загалом та предметних методик зокрема. Запропоновано варіант періодизації методики навчання літератури як науки, що передбачає шість етапних відрізків історії розвитку методичної думки, кожен із яких пов'язаний із відповідним періодом суспільно-культурного розвитку. У визначенні та характеристиці періодів розвитку методики навчання літератури враховано характер українського виховного ідеалу, який зазнає помітних змін у кожну історичну епоху.
В статье автор рассматривает национальную культурную среду как источник развития образования, которое предопределяет соответствующий этапный характер ее в целом и предметных методик в частности. Предлагается вариант периодизации методики преподавания литературы как науки, которая предусматривает шесть этапных отрезков истории развития методической мысли, каждый из которых связан с соответствующим периодом общественно-культурного развития. В определении и характеристике периодов развития методики преподавания литературы учитывается характер украинского воспитательного идеала, который испытывает заметные изменения в каждую историческую эпоху.
In the article the author examines national cultural environment as a source for development of education which determines its corresponding stage character on the whole and subject methods in particular. The variant of literature study methods periodization which consists of six stage segments in the history of methodical idea development is by the author is related to corresponding period of publicly-cultural development.
The character of the Ukrainian educator ideal, which tests noticeable changes in every historical epoch, is taken into account in determination and description of periods of literature study methods development.
 
Publisher НАПН України, Державне інформаційно-виробниче підприємство видавництво "Педагогічна преса"
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705645/1/%D0%9A%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (2013) Cultorological Conte[t of Literature Study Methods Development Педагогіка і психологія: Вісник НАПН, 3 (80). pp. 51-56. ISSN 2304-0629