Record Details

Етапний характер становлення методичної думки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705587/
http://didactics.ucoz.ua/load/materiali/ukrajinska_mova_i_literatura_v_shkoli/jacenko_t_etapnij_kharakter_stanovlennja_metodichnoji_dumki/46-1-0-386
 
Title Етапний характер становлення методичної думки
Stage Nature of Formation of Methodical Thought
Этапный характер становления меиодической мысли
 
Creator Яценко, Таміла Олексіївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Пропонується варіант періодизації методики навчання літератури як науки, кожен період якої обумовлений суспільно-культурним розвитком країни. Розглядаються тенденції розвитку методики навчання літератури в ЗНЗ другої половини ХХ - початку ХХІ століття. Автор статті обґрунтовує думку, що розвиток методичної науки і шкільної практики викладання літератури відбувається у широкому культурологічному контексті, який реалізується під час вивчення художнього твору у взаємозв’язках з іншими видами мистецтв та основами наук, що сприяє здійсненню інтеграційної ролі освіти, забезпечує формування в учнів художньої свідомості та наукового світогляду.
The variant of division into periods of methods of studies of literature is offered as science every period of which is conditioned by publicly-cultural development of country. Progress of methods of studies of literature trends are examined in general educational establishments of the second half of ХХ - beginning of ХХІ of century. The author of the article grounds an idea, that development of methodical science school practice of teaching of literature place is taken in a wide culturological context which will be realized during the study of artistic work in intercommunications with other types of arts and bases of sciences, that furthers integration role of education, provides forming for the students of artistic consciousness and scientific world view.
Предлагается вариант периодизации методики преподавания литературы как науки, каждый период которой обусловлен общественно-культурным развитием страны. Рассматриваются тенденции развития методики преподавания литературы в общеобразовательных учебных заведениях второй половины ХХ - начала ХХІ века. Автор статьи обосновывает мысль, что развитие методической науки и школьной практики преподавания литературы происходят в широком культурологическом контексте, который реализуется в процессе изучения художественного произведения во взаимосвязях с другими видами искусств и основами наук, что способствует осуществлению интеграционной роли
образования, обеспечивает формирование у учеников художественного сознания и научного мировоззрения.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705587/1/%D0%95%D1%82%D0%B0%D0%BF%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D1%85%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B5%D1%80%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%D0%B4%D1%83%D0%BC%D0%BA%D0%B8%20.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (2013) Stage Nature of Formation of Methodical Thought Українська мова і література в школі (6). pp. 40-44.