Record Details

Конфлікт виховних ідеалів у листах інтелектуальної еліти україни ХІХ – початку ХХ ст.

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705542/
http://academy.ks.ua/wp-content/uploads/2014/05/Випуск-№201.pdf
 
Title Конфлікт виховних ідеалів у листах інтелектуальної еліти україни ХІХ – початку ХХ ст.
Конфликт воспитательных идеалов в письмах интеллектуальной элиты Украины ХІХ – начала ХХ ст.
The educational ideal’s conflict at the letters of the intellectual elite of Ukraine at XIX – early XX century.
 
Creator Єршова, Людмила Михайлівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
93/94 History
 
Description Пропонується аналіз теоретичних та емпіричних пошуків виховного ідеалу в листах педагогічного змісту інтелектуальної еліти України ХІХ – початку ХХ ст. Досліджується природа конфлікту ідеалів, відрефлектованих представниками різних ідеологічних векторів розвитку українського суспільства. Відстежуються педагогічні наслідки незбалансованості виховних намірів держави, духовних потреб інтелектуальної еліти і соціальних очікувань різних верств підросійської України зазначеного періоду.
Предлагается анализ теоретических и эмпирических поисков воспитательного идеала в письмах педагогического содержания интеллектуальной элиты Украины XIX – начала ХХ ст. Исследуется природа конфликта идеалов, отрефлексированных представителями различных идеологических векторов развития украинского общества. Отслеживаются педагогические последствия несбалансированности воспитательных намерений государства, духовных потребностей интеллектуальной элиты и социальных ожиданий различных слоев подроссийской Украины указанного периода.
We proposed the analysis of theoretical and empirical researches in educational ideal in the letters of the intellectual elite with pedagogical content in Ukraine XIX – early XX century: M. Dragomanov, Y.I. Kraszewski, V. Korolenko, M. Kropivnitsky, P. Kulish, Lesya Ukrainka, T. Shevchenko etc. We investigate the nature of the conflict of ideals, described from different ideological vectors of Ukrainian society. Monitored pedagogical consequences of unbalanced educational intentions of the state and spiritual needs of the intellectual elite and the social expectations of various segments of Underrussian Ukraine that period. It is shown that the main motive force behind the theoretical and practical search for educational ideal was a conflict as a interpersonal hassle of beliefs and principles or uncompromising ideologies which exist in society. The authors of letters appear as a "bifurcated hero" which educational ideal is formed by a critical assessment of official Christian and national ideals, awareness of formalities and non-viability. However, the idea of a new Ukrainian intellectual elite of the educational ideal is too ahead of time. The spread was preventing by the imperial government’s repressive policy and the unreadiness of the Ukrainian society to actively protect their own national ideals. Searching for the educational ideal of personality, which is reflected in the epistles of this period was the formation of his model, the which components appeared the ideal-goal, the ideal process, the ideal-face. A special place in epistolars given for the thoughts of need for fundamental changes in the social environment as a key condition for the formation of the educational ideal.
 
Publisher КВНЗ "Херсонська академія неперервної осввіти"
 
Date 2013
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705542/1/PedAlm_2013_20.pdf
- Єршова, Людмила Михайлівна (2013) The educational ideal’s conflict at the letters of the intellectual elite of Ukraine at XIX – early XX century. Педагогічний альманах, 20. pp. 285-291.