Record Details

Психолого-соціологічний підхід до історико-педагогічного дослідження виховного ідеалу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705541/
http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2013_19_48
 
Title Психолого-соціологічний підхід до історико-педагогічного дослідження виховного ідеалу
Психолого-социологический подход к историко-педагогическому исследованию воспитательного идеала
Рsychological and sociological approach to historical and pedagogical research of educational ideal
 
Creator Єршова, Людмила Михайлівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description Аргументовано актуальність застосування психолого-соціологічного підходу до вивчення особливостей формування та трансформації виховного ідеалу у вітчизняній теорії та практиці XIX – початку ХХ ст. Обґрунтовано доцільність адаптації психологічного та соціологічного категоріального апарату до історико-педагогічного дослідження умов і механізмів формування ідеальної особистості. Виховний ідеал представлено як результат історично і соціально обумовленого розвитку певного суспільства, соціальної групи і окремої особистості з урахуванням її індивідуальних біо-, психо-і соціогенних властивостей.
Аргументировано актуальность применения психолого-социологического подхода к изучению особенностей формирования и трансформации воспитательного идеала в отечественной теории и практике XIX – начала ХХ в. Обосновано целесообразность адаптации психологического и социологического категориального аппарата к историко-педагогического исследования условий и механизмов формирования идеальной личности. Воспитательный идеал рассмотрен как результат исторически и социально обусловленного развития определенного общества, социальной группы и отдельной личности с учетом ее индивидуальных био-, психо-и социогенных свойств.
The formation of the educational ideal as the product of functioning of the certain educational system in specific historically-conditioned space is represented.
The relevance of usage psychological and social approach to research of formation special features and transformation of the educational ideal in national theory and practice of XIX and the early XX century is appealed. The adaption necessity of psychological and sociological categorical apparatus to historical and pedagogical research of conditions and mechanisms of the ideal personality’s formation is substantiated. The combination of psychological and sociological approaches to the ideal personality research in scientific theories of: S. Freud («ego-ideal» as the component of socially-conditioned «superego» – the last stage of education of the individual), C. Jung (the highest human ideals as a manifestation of the archetype of «self» and anti-ideals as a result of the existence of the archetype «shadow»), I. Pavlov (the study of social human’s freedom and danger of revolutionary mechanism of outdated ideals change), B. Ananyev (the ideals as the result of socially determined mental qualities and properties), S. Rubinstein (social and historical conditionality of the ideals), R. Linton and G. Mead (the dependence of the ideal’s content from the «role expectations» and «role attitudes»), O. Vodovozova (the dependence of educational ideal from social inertia) and others are analyzed. The educational ideal is represented as the result of historically and socially conditioned development of the definite society, social group and a certain individual taking into consideration one’s individual biological, psychological and sociogenic properties.
 
Publisher КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти"
 
Date 2013
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705541/1/pedalm_2013_19_48%20%281%29.pdf
- Єршова, Людмила Михайлівна (2013) Рsychological and sociological approach to historical and pedagogical research of educational ideal Педагогічний альманах, 19. pp. 292-298.