Формування референтної особистості як проблема освітньої практики сучасної України
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/705535/
|
|
Title |
Формування референтної особистості як проблема освітньої практики сучасної України
Формирование референтной личности как проблема образовательной практики современной Украины The reference individual formation as a problem of the educational practices in modern Ukraine |
|
Creator |
Єршова, Людмила Михайлівна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
|
|
Description |
Проаналізовано особливості засвоєння дитиною змісту вітчизняних виховних ідеалів та ознайомлення її з ідеалами інших народів у всіх ланках системи освіти України. Показано, що «родинна школа» є базовим етапом визначення ціннісних орієнтацій дитини, початкова школа здебільшого відповідає за корекцію родинних цінностей, ознайомлення з позитивними ментальними рисами українця, середня школа має сприяти засвоєнню героїчних образів у різних сферах суспільного життя, а вищі навчальні заклади повинні створювати умови для сприйняття вітчизняного виховного ідеалу як невід’ємної частини системи ідеалів людей і народів, формування виховного ідеалу майбутньої еліти країни.
Проанализированы особенности усвоения ребенком содержания отечественных воспитательных идеалов и ознакомление его с идеалами других народов во всех звеньях системы образования Украины. Показано, что «семейная школа» является базовым этапом определения ценностных ориентаций ребенка, начальная школа в основном отвечает за коррекцию семейных ценностей, знакомство с положительными ментальными чертами украинцев, средняя школа должна способствовать усвоению героических образов в разных сферах общественной жизни, а высшие учебные заведения – создавать условия для восприятия отечественного воспитательного идеала как неотъемлемой части системы идеалов людей и народов, формирование воспитательного идеала будущей элиты страны. The analysis of the normative educational base of modern Ukraine has shown that in many respects it reflects an idea of a human ideal that formed in pedagogical theory. However, in practice legislation was found as unable to impact effectively on mass adoption of the proposed ideals and their implementation in practice in modern education system and the real life of society. The features of child assimilation of content of national educational ideals and review it with the ideals of other nations at all levels of the education system in Ukraine was analized. It is shown that the «familyschool» is a basic step in determining value orientations for the child, primary School mainly responsible for correction of family values, acquaintance with the positive mental traits of Ukrainian, secondary school should contribute to the absorption of heroic images in different spheres of social life, and higher educational establishments must create the conditions for the perception of national educational ideal as an integral part of the system of people and nation ideals, to form future educational ideal elite. |
|
Publisher |
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/705535/1/VChU_PedN_2015_6_339.pdf
- Єршова, Людмила Михайлівна (2015) The reference individual formation as a problem of the educational practices in modern Ukraine Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки, 6 (339). pp. 119-124. ISSN 2076-586Х |
|