Record Details

Історико-педагогічні умови трансформації виховного ідеалу українського духовенства

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705534/
http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64
 
Title Історико-педагогічні умови трансформації виховного ідеалу українського духовенства
Историко-педагогические условия трансформации воспитательного идеала украинского духовенства
Historical and pedagogical conditions of transformation of educational ideal Ukrainian clergy
 
Creator Єршова, Людмила Михайлівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description Здійснено аналіз змін у змісті, дієвості й спрямованості виховного ідеалу українського духовенства в перехідні епохи життя українського народу, що є результатом незворотних змін у системі життєвих орієнтирів суспільства, дегероїзації традиційного канону його референтних постатей, випробування міцності закріплених у свідомості громадян виховних ідеалів, життєвих переконань і принципів. Показано три основні періоди діяльності українського духовенства, що відповідають найважливішим трансформаційним змінам його виховного ідеалу: до середини ХVІІІ ст. українське духовенство активно сприяло консолідації українського суспільства, виконуючи функцію збереження українських народних ідеалів; у кінці ХVІІІ – другій половині ХІХ ст. українська православна церква, підпорядкована Московському патріархату та змушена служити виховним ідеалам Російської імперії, ослабила традиційні духовні зв’язки із громадами і припинила виконувати в українському суспільстві консолідуючу функцію; у кінці ХІХ ст. – на початку ХХ ст. духовна школа й освіта на території підросійської України виявилися неспроможними забезпечити навіть формування офіційно визнаних виховних ідеалів православного священика і російського підданого. Численні соціально-економічні й ідеологічні проблеми зумовили помітне охолодження молоді до церкви й офіційної духовної освіти, спрямувавши її увагу на пошук інших виховних ідеалів, орієнтирів і цінностей. У межах духовного стану сформувалася нова інтелектуальна еліта, орієнтована на відтворення втрачених характеристик виховного ідеалу українців – духовності, освіченості, громадської активності тощо.
Осуществлен анализ изменений в содержании, действенности и направленности воспитательного идеала украинского духовенства в переходные эпохи жизни украинского народа, которые являются результатом необратимых изменений в системе жизненных ориентиров общества, дегероизации традиционного канона его референтных личностей, испытания прочности закрепленных в сознании граждан воспитательных идеалов, жизненных убеждений и принципов. Показано три основных периода деятельности украинского духовенства, соответствующие важнейшим трансформационным изменениям его воспитательного идеала: к середине XVIII в. украинское духовенство активно способствовало консолидации украинского общества, выполняя функцию сохранения украинских народных идеалов; в конце XVIII – второй половине XIX в. Украинская православная церковь, подчиненная Московскому патриархату и поставленная на службу воспитательных идеалов Российской империи, ослабила традиционные духовные связи с народом и прекратила выполнять в украинском обществе консолидирующую функцию; в конце XIX в . – начале ХХ ст. духовная школа и образование на территории подроссийской Украины уже оказались несостоятельными даже обеспечить формирование официально признанных воспитательных идеалов православного священника и российского подданного. Социально-экономические и идеологические проблемы обусловили заметное охлаждение молодежи к церкви и официальному духовному образованию, направив своё внимание на поиск других воспитательных идеалов, ориентиров и ценностей. В рамках духовного состояния сформировалась новая интеллектуальная элита, ориентированная на воссоздание утраченных характеристик воспитательного идеала украинцев – духовности, образованности, общественной активности и др.
Changes in the content, effectiveness and direction of the educational ideal of Ukrainian clergy in the transitional period of the Ukrainian people as a result of irreversible changes in the vital reference society, the destruction of the traditional canon of its reference figures, the test of strength embodied in the minds of citizens' educational ideals, beliefs and life principles are analyzed in the article. Three major periods of Ukrainian clergy activity were showed in the article which correspondes the key transformational changes in its educational ideals: the middle of the XVIII century Ukrainian clergy actively contributed to the consolidation of the Ukrainian society, performing a save function of the Ukrainian people's ideals; at the end of XVIII – the second half of the XIX century Ukrainian Orthodox Church which was subordinate to Moscow Patriarchate and were put in the service of educational ideals of the Russian Empire has weakened traditional spiritual connection with the people and has stopped perform consolidating function in Ukrainian society; at the End of the XIX century – the Beginning of the twentieth century at the Underrussian Ukraine's territory religious school and education became untenable to provide even the formation of an officially recognized educational ideals of Orthodox priest and a Russian patrial. Socio-economic and ideological problems caused noticeable cooling of young people to the church and to the official religious education by sending their attention to the searching for other educational ideals, guidelines and values. Were formed a new intellectual elite, focused on the reconstruction of the lost educational characteristics of the ideal of Ukrainians – religious, education, social activities, etc as a part of the spiritual state.
 
Publisher Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди
 
Date 2013
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705534/1/GV_PPF_2013_31.pdf
- Єршова, Людмила Михайлівна (2013) Historical and pedagogical conditions of transformation of educational ideal Ukrainian clergy Гуманітарний вісник: Педагогіка. Психологія. Філософія, 31. pp. 104-109. ISSN 2308-5126