Record Details

Становлення ідеї виховного ідеалу у вітчизняній педагогічній теорії ХІ – ХІІІ ст

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705532/
http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=peddysk_2014_16_14
 
Title Становлення ідеї виховного ідеалу у вітчизняній педагогічній теорії ХІ – ХІІІ ст
Становление идеи воспитательного идеала в отечественной педагогической теории ХІ–ХІІІ вв
Establishment of the Idea of Educational Ideal in Ukrainian Pedagogical Theory in XI –XIII Century
 
Creator Єршова, Людмила Михайлівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
93/94 History
 
Description Представлено результати аналізу літературних джерел ХІ–ХІІІ ст., в яких виховний ідеал постає як результат унікального синтезу релігійного, політичного та культурного життя суспільства. Доведено, що проблематика й аксіологічні домінанти педагогічних поглядів книжників під тиском особистісних і суспільно-історичних обставин зазнавали постійних змін, демонструючи трансформацію всіх концептів визначеного ними виховного ідеалу. Найбільш
важливими змінами слід вважати перехід від радикального аскетизму до помірного, заміну культу сили й мужності главенством віри й мудрості, а ідею богообраності князя необхідністю контролю світської влади духовною. Виявлено також спільні риси виховних ідеалів мислителів ХІ–ХІІІ ст.: гуманізм, демократизм, народність, патріотичність та ін.
Представлены результаты анализа литературных источников XI–XIII вв., в которых воспитательный идеал выступает как результат уникального синтеза религиозной, общественной, политической и культурной жизни общества. Доказано, что проблематика и ценностные доминанты педагогических взглядов книжников под давлением личных и общественно-исторических обстоятельств подвергались постоянным изменениям, демонстрируя трансформацию всех концептов определенного ими воспитательного идеала. Наиболее важными изменениями следует считать переход от радикального аскетизма к умеренному, замену культа силы и мужества главенством веры и мудрости, а идею богоизбранности князя необходимостью контроля светской власти духовной. Выявлены и общие черты воспитательных идеалов мыслителей XI–XIII вв.: гуманизм, демократизм, народность, патриотизм и др.
The article presents the results of the analysis of literary sources of XI–XIII centuries in which the educational ideal is presented as a dynamic category, sensitive to personal, social and historical factors, as the result of unique synthesis of religious, politica land cultural life of the society. The article also reveals the importance of the factors of a booker’s belonging to a certain Kniazhyi court and ideological specificity of his religious environment. It was defined
that understanding of life goal depended on the «earth» or «celestial» dominants in the system of value orientations of a certain booker, causing specific orientation of the formulated educational ideals (an ascetic hermit, an active ascetic, a wise kniaz-ruler, an active Christian layman, a good woman). The article shows the basic content transformations of the еducationalideal: the transition from radical to moderate asceticism; replacement of the cult of strength and
courage to the prevalence of faith and wisdom; correction of the idea that kniaz was chosen by God as anecessity for spiritual power to control secular power, etc. Common features in the creative heritage of Middle Age sthinkers are humanism, democracy, nationality and patriotism of the created educational ideals, to which, as to the classics, Ukrainian intellectuals of the future will refer.
 
Publisher Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
 
Date 2014
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705532/1/peddysk_2014_16_14.pdf
- Єршова, Людмила Михайлівна (2014) Establishment of the Idea of Educational Ideal in Ukrainian Pedagogical Theory in XI –XIII Century Pedagogical Discourse, 16. pp. 66-70. ISSN 2309-9127