Record Details

Розвиток ідеї виховного ідеалу в науковій спадщині викладачів і випускників Київської духовної академії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705528/
http://visnyk.zu.edu.ua/Articles/80/20.pdf
 
Title Розвиток ідеї виховного ідеалу в науковій спадщині викладачів і випускників Київської духовної академії
Развитие идеи воспитательного идеала в научном наследии преподавателей и выпускников Киевской духовной академии
The Educational Ideal Idea Development in the Pedagogical Heritage of Kiev Theological Academy of Teachers and Graduates
 
Creator Єршова, Людмила Михайлівна
 
Subject 001.32 Learned, scientific societies. Academies
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Висвітлено особливості обґрунтування виховного ідеалу в науковій спадщині представників української християнської педагогіки ХІХ – початку ХХ ст. С.Гогоцького, П.Ліницького, М.Маккавеського, М.Олесницького, О.Новицького, П.Юркевича та ін. У творчості професорів Київської духовної академії педагогіка постає як особливе відгалуження філософії, специфічний світоглядний синтез знань про призначення людини, а виховний ідеал – як гармонійне поєднання віри й розуму, що наближає людину до образу Боголюдини. У вченні О. Новицького виховний ідеал – це духовна, високоосвічена і працьовита особистість, у С. Гогоцького – християнин, гідний син своєї вітчизни, у П. Юркевича – свідома моральна особистість, котра виходить за межі традиційного ''ідеалу середньої людини'', у П. Ліницького – освічений християнин, відданий народним ідеалам, у М. Олесницького – сповнена любов’ю морально вільна особистість, у М. Маккавейського – гармонійно розвинена милосердна, доброчесна й освічена людина. Показано, що ідеї, висловлені у працях представників української духовної педагогіки кінця ХІХ – початку ХХ ст., з одного боку, виявилися надто прогресивними для тогочасного імперського суспільства й різко дисонували з реальним станом виховання особистості у більшості духовних закладів зазначеного періоду, а з іншого, – надто відсталими для представників змужнілого ''войовничого матеріалізму'', які піддавали гострій критиці їх ідеалістичну основу. Однак вони яскраво засвідчують гуманістичність і самостійність української християнської педагогічної думки.
Освещены особенности обоснования воспитательного идеала в научном наследии представителей украинской христианской педагогики XIX – начала ХХ в.: С. Гогоцкого, П. Линицкого, М. Маккавеского, М. Олесницкого, А. Новицкого, П. Юркевича и др. В творчестве профессоров Киевской духовной
академии педагогика выступает как особое ответвление философии, специфический мировоззренческий синтез знаний о назначении человека, а воспитательный идеал – как гармоничное сочетание веры и разума, приближающее личность к образу Богочеловека. В учении О. Новицкого воспитательный идеал – это духовный, высокообразованный и трудолюбивый человек, у С. Гогоцкого – христианин, достойный
сын своего отечества, у П. Юркевича – сознательная нравственная личность, выходящая за пределы 98Л. М. Єршова. Розвиток ідеї виховного ідеалу в науковій спадщині викладачів і випускників Київської духовної академії
традиционного ''идеала среднего человека'', у П. Линицкого – образованный христианин, преданный народным идеалам, у М. Олесницкого – исполненная любовью морально свободная личность, у М. Маккавейского – гармонично развитый, милосердный, добродетельный и образованный человек.
Показано, что идеи, изложенные в трудах представителей украинской духовной педагогики конца XIX – начала ХХ в., с одной стороны, оказались слишком прогрессивными для имперского общества и резко диссонировали с реальным положением воспитания личности в большинстве духовных заведений указанного периода, а с другой, – слишком отсталыми для представителей повзрослевшего ''воинствующего материализма'', которые подвергали острой критике их идеалистическую основу. Сегодня они есть ярким свидетельством гуманистичности и самостоятельности украинской христианской педагогической мысли.
Features of the educational ideal substantiation in the scientific heritage of the Ukrainian Christian pedagogical representatives of the XIX – early XX centuries: S.Gogotskiy, P.Linitskiy, M.Makkaveyskiy, M.Olesnitskiy, A.Novitskiy, P.Yurkevich and others are investigated. In the works of Kiev Theological Academy of Professors pedagogy serves as the special branch of philosophy, the specific worldview knowledge synthesis of the men’s appointment and the educational ideal is the harmonious blend of faith and reason, that approximate a person to the image of the God-man. The educational ideal in the A. Novitskiy's teaching is a spiritual, highly educatedand hard-working person; it is a Christian, a worthy son of his country in works by S. Gogotskiy; it is a conscious moral person that goes beyond the traditional ''ideal of a middle man'' in works by P. Yurkevich; it is
an educated Christian, that is dedicated to the national ideals by P. Linitskiy; the educational ideal is full of love of a moral free person by M. Olesnitskiy; it is a harmoniously developed, compassionate, virtuous and well educated person by M. Makkaveyskiy. The ideas that, on the one hand, appeared to be too progressive for the
imperial society and sharply discordant with the real person's education state in most spiritual institutions of that period, and on the other hand were too backward for representatives of the matured ''militant materialism'', that criticized their idealistic basis, are shown. These ideas are the clear evidence of humanity and independence of the Ukrainian Christian educational thought now.
 
Publisher Житомирський державний університет імені І. Я. Франка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705528/1/VZhDU_2015_2_20.pdf
- Єршова, Людмила Михайлівна (2015) The Educational Ideal Idea Development in the Pedagogical Heritage of Kiev Theological Academy of Teachers and Graduates Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2 (80). pp. 94-99. ISSN 2076-6173