Record Details

Розвиток здібностей дітей в умовах ціннісної взаємодії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705506/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-6/vipusk-12-2016
 
Title Розвиток здібностей дітей в умовах ціннісної взаємодії
Развитие способностей в условиях ценностного взаимодействия
Development of children's abilities in terms of value interaction
 
Creator Біла, І.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статті зясовано, що у розвитку інтелектуальних та творчих потенцій дітей, окрім генетичних передумов, визначальними є зовнішні фактори, що включають, окрім педагогічних систем та рівня освіти, добробут сім’ї, умови і спосіб життя, соціальні та економічні умови. Це підтверджує аналіз біографій та художніх творів про життя талантів. Описуються причини, що перешкоджають реалізації потенціалу дітей: (фактори оточення, індивідуальні фактори, обєктивні причини тощо). Згадується, що невід'ємною частиною навчання є багатостороння психологічна діагностика, отримання інформації про кожну дитину з акцентом на її сильних сторонах. Наголошується на значенні кваліфікованого супроводу, підтримки та особистістно зорієнтованого підхіду, розвитку внутрішнього пізнавального та особистісного потенціалу підростаючого покоління.
В статье выяснено, что в развитии интеллектуальных и творческих потенций детей, кроме генетических предпосылок, определяющими являются внешние факторы, которые включают, помимо педагогических систем и уровня образования, благосостояние семьи, условия и образ жизни, социальные и экономические условия. Это подтверждает анализ биографий и художественных произведений о жизни талантов. Описываются причины, препятствующие реализации потенциала детей: (факторы окружения, индивидуальные факторы, объективные причины и т.п.). Упоминается, что неотъемлемой частью обучения является многосторонняя психологическая диагностика, получение информации о каждом ребенке с акцентом на ее сильных сторонах. Отмечается значение квалифицированного сопровождения, поддержки и личностно-ориентированного подхода, развития внутреннего познавательного и личностного потенциала подрастающего поколения.
An important characteristic of pre-school, primary school age is the development of intellectual and creative potential of children. Decisive in this, apart from genetic background are external factors, which include educational systems and levels of education, family welfare, environment and lifestyle, social and economic conditions in the country. This has been confirmed by analysis of biographies and descriptions of works of art on life talents. The importance of skilled maintenance, support and personally oriented approach of the domestic educational and personal potential of the younger generation has been emphasized in this study. Has been described the reasons that prevent the development of children's potential: (environmental factors, personal factors, an objective reason, etc.).
An integral part of education is multifaceted psychological diagnosis, getting information about each child with a focus on its strengths. Accompanying diagnosis (observation, driving the creative diary, study the products, discussions, projective techniques) directed not only to track changes of certain characteristics on psychological and pedagogical influences, but also on the prediction of cognitive abilities and children's needs, prevention of possible future problems. The organized education creating a special developing object-spatial environment in which the child would be forced to find motivation for self-learning and self-development, and values to the close interaction with adults, which in the context of personality-oriented educational model helps to create the child's personality.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705506/1/3%D0%B0.pdf
- Біла, І.М. (2016) Development of children's abilities in terms of value interaction Актуальні проблеми психології. – Т. VI: Психологія обдарованості (12). pp. 43-53. ISSN 2072-4772