Record Details

На зламі епох: українські психологи і впровадження особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти (кінець 1980-х - перша половина 1990-х рр.)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705476/
 
Title На зламі епох: українські психологи і впровадження особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти (кінець 1980-х - перша половина 1990-х рр.)
На рубеже эпох: Украинский психологпы и внедрение личностно ориентированной парадигмы школьного образования (конец 1980-х - первая половина 1990-х гг.)
At the turn of the eras: Ukrainian psychologists and implementation of personality oriented paradigm of school education (the end of the 1980s - the first half of the 1990s.)
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description У контексті висвітлення розроблюваних в Україні в останній третині XX cm. ідей індиві-дуалізації шкільної освіти та їх упровадження в навчально-виховний процес розкрито мало- вивчений аспект - внесок українських психологів у дослідження шляхів і способів індивідуалізації навчання, здійснений наприкінці 1980-х - у першій половині 1990-х років. Окреслено провідні напрями досліджень у галузі педагогічної психології, психології особистості, що стосувалися поглиблення індивідуалізації навчання: розроблення системи диференціації навчання в початковій і середній школі, запровадження здобутків практичної психології, зокрема організація психологічної служби в системі шкільної освіти, вивчення творчого потенціалу учнів, вияв¬лення і розвиток обдарованості і творчого мислення. Аналіз психолого-педагогічного доробку українських науковців засвідчив спрямованість їхніх досліджень на гуманізацію освітнього процесу, забезпечення реалізації у навчанні індивідуалізованих потреб школярів, що відповідало встановленню в українській освіті особистісно орієнтованої парадигми.
В контексте освещения разрабатываемых в Украине в последней трети XX cm. идей индиви-дуализации школьного образования и их внедрения в учебно-воспитательный процесс раскрыто мало изучен аспект - вклад украинских психологов в исследование путей и способов индивидуализации обучения, осуществлен в конце 1980-х - первой половине 1990-х годов. Определены ведущие направления исследований в области педагогической психологии, психологии личности, касающиеся углубления индивидуализации обучения: разработка системы дифференциации обучения в начальной и средней школе, внедрение достижений практической психологии, в частности организация психологической службы в системе школьного образования, изучение творческого потенциала учащихся, выявление и развитие одаренности и творческого мышления. Анализ психолого-педагогического наследия украинских ученых показал направленность их исследований на гуманизацию образовательного процесса, обеспечение реализации в обучении индивидуализированных потребностей школьников, соответствовало установлению в украинском образовании личностно ориентированной парадигмы.
In the context of illuminating the ideas about l e individualization of school education in Ukraine, which have being developed in the last decade of the twentieth century, there have been revealed poorly studied aspects concerning the contribution of Ukrainian psychologists to studying ways and means of individualization of school learning in the late 1980s - early 1990s. Identified several areas in the field of educational psychology, personality psychology research related to the deepening of learning individualization. These include-, studies and pilot testing of teaching differentiation system in primary and secondary schools (based on the use of test methods the level of child’s abilities to education and the according acquisition of the three groups of first-form children, who were distributed over the different types of classes (age norm classes, increased individual attention classes, classes of the accelerated development); the introduction in the secondary school life achievements of practical psychology, in particular the organization of psychological services in schools; the study of the creative potential of pupils, the discovery of talents and developing creative thinking. It is shown that the preconditions for the changing Soviet educational paradigm «school of teaching» on the personality oriented paradigm have been created by Ukrainian psychologists during the 1970-1980-ies. Analysis of the psychological and pedagogical works of Ukrainian scientists showed the direction of their research on the humanization of the educational process, the desire to ensure the implementation of individualized learning needs of pupils, which corresponds to the establishing in the Ukrainian educational system of personality oriented paradigm. At the same period the government pays attention to the problems of gifted children, children with special needs, children who have been traumatized as a result of the Chernobyl disaster.
 
Publisher Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705476/1/%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%2C%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D1%96%20%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D1%85.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2016) At the turn of the eras: Ukrainian psychologists and implementation of personality oriented paradigm of school education (the end of the 1980s - the first half of the 1990s.) Teacher education: Theory and Practice (21). pp. 70-76. ISSN 2309-9763