Особливості розвитку національної шкільної літературної освіти 20-40-х рр.ХХ століття
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/705435/
http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=520 |
|
Title |
Особливості розвитку національної шкільної літературної освіти 20-40-х рр.ХХ століття
The Characteristics of National School Literature Development in 20-40 Years of XX Centuries |
|
Creator |
Яценко, Таміла Олексіївна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education 82 Literature 93/94 History |
|
Description |
У статті розкрито ознаки шкільної літературної освіти в Україні у 20-40 рр. ХХ століття. Розглянуто питання викладання літератури в школі під впливом зарубіжної експериментальної педагогіки, зокрема за умов функціонування Дальтон-плану та «методу проектів». Визначено внесок літературознавців О. Білецького та А. Машкіна у процес становлення національної літературної освіти, охарактеризовано їхню методичну спадщину. Коротко проаналізовано навчальні програми, шкільні підручники та методичні посібники з української літератури 20-40-х рр. Акцентовано на актуальності методичних поглядів П. Волинського, А. Снєжкової та М. Рибникової щодо методики літературного читання в основній школі. Наголошено на важливості осмислення позитивних здобутків радянської методичної науки та доцільності їх використання в процесі вивчення літератури в сучасних загальноосвітніх навчальних закладах.
In this article the Ukrainian school literature education features in 20-40 of XX century is observed. The question of teaching Literature at school that is influenced by foreign literature, especially under “Dalton-plan” and “projects method” is considered. The contribution of O. Biletskyi and A. Mashkin in the national literature education development process is determined and their methodical heritage is characterized. The educational programmes, school books and methodical textbooks of Ukrainian literature in 20-40 years are shortly analyzed. The actual methodical views of P. Volynskyi, A. Snezhkova and M. Rybnykova on literature reading methods in secondary school are accented. The importance of positive achievements understanding of Soviet methodical science and expedience of their use in literature educational process in modern school is emphasized. |
|
Publisher |
Чернігівський національний педагогічний університет ім. Т.Г. Шевченка
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/705435/1/YatsenkoT.O._st.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (2014) The Characteristics of National School Literature Development in 20-40 Years of XX Centuries Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. - Серія "Педагогічні науки" (120). pp. 219-223. |
|