Record Details

Основні тенденції становлення та розвитку методики навчання літератури в школі радянського періоду (20-30 рр.ХХ ст.)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705429/
http://library.udpu.org.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2015/1/61.pdf
 
Title Основні тенденції становлення та розвитку методики навчання літератури в школі радянського періоду (20-30 рр.ХХ ст.)
The main tendencies of formation and development of school literary educational methodology at Soviet period (20-30's XX century)
 
Creator Яценко, Таміла Олексіївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
93/94 History
 
Description У статті розкриваються умови і напрями становлення української методики навчання літератури у контексті освітніх завдань радянської загальноосвітньої школи 20-30 рр. ХХ століття. Характеризуються основні тенденції розвитку літературної освіти, що помітно позначилися на формуванні методичної думки. Акцентується на проблемі інтелектуалізації навчального процесу, значенні самостійної пізнавальної діяльності учнів, пошуку інноваційних форм навчання, посиленні його виховної ролі та домінуванні педологічних ідей в аспекті актуалізації психологічного компоненту освіти. Стверджується культурологічна спрямованість літературної освіти, встановлюється взаємозв’язок змісту і форм шкільної освіти, що забезпечує успішність роботи вчителя й учнів на уроці літератури. Автор акцентує на одній із позитивних тенденцій шкільної освіти та виховання означеного періоду як ефективній передумові розвитку сучасної літературної освіти щодо формування компетентного учня-читача та виховання свідомого громадянина.
In this article the methodical properties and ways of Ukrainian literature teaching methodology development in context of educational issues of Soviet Union school in 20-30th of the XX centuries is considered. The main trends in literature education development that are influenced on methodical thought formation are characterised. The intellectualisation of educational process, the new study forms search, the increase of its educative part and pedagogical ideas domination in connection of psychological educational component actualisation is emphasised. The cultural direction of literature education is confirmed; the interaction of content and ways of school education that provide teacher’s and student’s work success at the literature lesson is established. The positive trends of school literature educational practise development such as native language education, educational orientation on student’s personal self-education, the student’s not only knowledge formation but also tries of educational system decentralisation etc. are distinguished. The general trend of illustrative literature teaching at school is negative evaluated. The author emphasised that positive teaching trends and training of indicated period became successful conditions of effective literature education and competent reader and citizen education of the second part of ХХ - beginning of ХХI centuries.
 
Publisher ФОП "Жовтий О.О."
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705429/1/%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%A2%D0%A2%D0%AF%20%D0%AF%D0%A6%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (2015) The main tendencies of formation and development of school literary educational methodology at Soviet period (20-30's XX century) Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету ім. П.Тичини, 1. ISSN 2307-4906