Record Details

Аналітичний контекст якісного стану підготовки керівників закладів освіти до управлінської діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705342/
http://ped-ejournal.cdu.edu.ua/index
 
Title Аналітичний контекст якісного стану підготовки керівників закладів освіти до управлінської діяльності
Аналитический контекст качественного состояния подготовки руководителей заведений образования к управленческой деятельности
The analytical context of a quality position of training of the heads of educational institution for the management activity.
 
Creator Рогова, Віра Борисівна
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description Представлено результати вивчення й аналізу стану підготовки до управлінської діяльності керівників закладів освіти Київської області різних типів і місце розташування, сформованості управлінської позиції, ставлення директорів до різних форм підготовки і підвищення управлінської компетентності, наявних проблем і потреб респондентів в опануванні новими знаннями, уміннями, компетентностями, досвідом. Наведено освітньо-кваліфікаційні характеристики професійної діяльності керівників закладів освіти, напрями і результативність кращих практик управління. Систематизовано й узагальнено погляди, позиції, розуміння функційно-посадової компетентності респондентами і досягнення у процесі управління.
Представлены результаты изучения и анализа состояния подготовки к управленческой деятельности руководителей заведений образования Киевской области разных типов и место расположения, сформированности управленческой позиции, отношения директоров к разным формам подготовки и повышения управленческой компетентности, имеющихся проблем и потребностей респондентов в овладении новыми знаниями, умениями, компетентностями, опытом. Приведены образовательно-квалификационные характеристики профессиональной деятельности руководителей заведений образования, направления и результативность лучших практик управления. Систематизированы и обобщены взгляды, позиции, понимание функционально-должностной компетентности респондентами и достижение в процессе управления.
Modernization processes in education, development Funkier, reinterpretation of the famous classifications of management functions and the emergence of a new cause and new requirements for post-functional competence of the head of the educational institution in the conditions of reformational changes and to study the current state of training of the head of the educational institution for management activity.
Purpose. To disclose on the basis of the analysis, the qualitative state of training of heads of educational institutions of Kiev region for the administrative activity in the conditions of reformational changes.
Results. The article gives a detailed analysis of the position of training of the heads of educational institution for the management activity in different areas of Kyiv region. There are results on the formation of administrative positions, principals’ attitude to different forms of the training and the advancement of the administrative competences, to the respondents in getting new knowledge, skills, competences, experience. Basic information on educational qualifications of the professional work of the principals, the directions and the results of the best management practice are presented. The article provides the systematization and the general views, positions, comprehension of a functionary competence of the respondents and the achievements in the administrative process.
Conclusion. Analysis of the status of training to management activities allowed to identify the problems and educational needs of the respondents, to predict new trajectories of development management of managers, forms and technologies of their effective training in the context of the reformation changes. Effective ways of solving the described problems is the organization of systematic training of heads on the basis of higher educational institutions on a specialty “Management of educational institutions” and updating of knowledge on the basis of regional institutions of postgraduate education and the development stratagem of control and analytical activity of the head of the institution of education based on practice-oriented innovative activities, international experience of introduction of different types of strategic analysis, control and expert systems and technologies.
Key words: leader; changes; administrative work; strategies; strategic management; competence; control-analytical work; new knowledge;training.
 
Publisher Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705342/1/ST_RogovaVB_2016.pdf
- Рогова, Віра Борисівна (2016) The analytical context of a quality position of training of the heads of educational institution for the management activity. Вісник Черкаського університету: Педагогічні науки, 5. pp. 111-119. ISSN 2076-586X