Record Details

Психологічна корекція девіантної поведінки за допомогою сугестії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705279/
 
Title Психологічна корекція девіантної поведінки за допомогою сугестії
Psychological correction of deviant behavior by means of suggestion
Психологическая коррекция девиантного поведения при помощи суггестии
 
Creator Манілов, І.Ф.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розглянуто проблему сугестивної психологічної корекції девіантної поведінки. Представлено авторський метод конфронтаційної сугестії, який дозволяє корегувати дезадаптивні когнітивні процеси. Визначено, що навіювання загальних принципів безперервної мінливості, взаємозв’язку, відносності дозволяє досягти стійкого психокорекційного ефекту. Наведено послідовність психокорекційних процедур, а також умови і способи реалізації конфронтаційного навіювання. Представлено загальну методику комплексного сугестивного психокорекційного впливу.
The usage of complex suggestive psychological correction of the deviant behavior. It is represented the auctorial technique of confrontation suggestion that allows to undertake correction of dysfunctional cognitive processes. It is determined that suggestion of lifestyle principles of continuous changeability, interdependence and relativity results in a stable psychotherapeutic effect. It is proposed a sequence of psychocorrectional procedures, as well as conditions and modes of confrontation suggestion. It is represented a general technique of complex suggestive influence on clients of juvenile age. It is recommended to undertake the following sequence of actions when provide complex psychocorrectional suggestive influence, namely: establishing a psychological contact with a client; identification of dysfunctional thoughts and ideas; suggestion of lifestyle principles of continuous changeability, interdependence and relativity; provocation of a cognitive dissonance state; formation of life goals and belief in possibility of their achievement; teaching to have a positive way of thinking; making a set towards autonomy in the situations of problems solving by means of indirect suggestion; suggestive follow-up for a client after completion of psychocorrectional sessions.
Рассмотрена проблема суггестивной психокоррекции девиантного поведения. Представлен авторский метод конфронтационной суггестии, который позволяет корректировать дезадаптивные когнитивные процессы. Установлено, что внушение общих принципов непрерывной изменчивости, взаимосвязи и относительности позволяет получать стойкий психокоррекционный эффект. Изложена последовательность психокоррекционных процедур, а также условия и способы реализации конфронтационного внушения. Представлена общая методика комплексного суггестивного психокоррекционного воздействия.
 
Publisher Педадогічна думка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705279/1/%D0%9C%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%B2_%D0%BC%D0%B5%D1%82.PDF
- Манілов, І.Ф. (2015) Psychological correction of deviant behavior by means of suggestion Методи роботи з девіантами в умовах сучасного соціокультурного середовища: методичні рекомендації. pp. 45-56. ISSN ISBN 978-966-644-410-6