Record Details

Особливості адаптації дезадаптованих неповнолітніх до соціокультурного середовища

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705178/
http://appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-11/vipusk-13-2015-ua
 
Title Особливості адаптації дезадаптованих неповнолітніх до соціокультурного середовища
Features of maladjusted children’s adaptation to social and cultural environment.
Особенности адаптации дезадаптированных несовершеннолетних к социокультурной среде.
 
Creator Максим, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття розкриває соціально-психологічні аспекти методів адаптації дезадаптованих дітей до соціокультурного середовища. Доведено, що психолого-педагогічна корекція саморегуляції дезадаптованих школярів включає: оптимізацію стосунків в шкільному соціальному середовищі на всіх рівнях; залучення дорослих і дітей до єдиного процесу, який дозволяє обмін досвідом і створює безпечне середовище для усіх учасників; сприяння задоволенню основних соціальних потреб кожного учня; стимулювання власної соціально спрямованої активності кожної групи. Визначення психологічних методів адаптації учнів з порушеннями саморегуляції дозволить створити психологам та педагогам програми подолання їх соціальної дезадаптації та сприятиме належній інтеграції в суспільство.
The article reveals the social and psychological aspects of methods for maladjusted children’s adaptation to social and cultural environment. It proves that psychological and pedagogical correction of maladjusted pupils’ self-direction can be achieved under joint efforts of a school psychologist, teachers and parents with the school psychologist as a leader. It includes optimization of relationships in the school social environment at all levels; engaging of adults and children to joint activities that allows them to exchange their experience and to create a safe environment for all participants; contributing to basic social needs of each student; stimulation of own socially oriented activities of each group. This article describes methods to use fairy tales in correctional developing work with socially maladjusted pupils. The main feature of the fairy tale therapy with students is interaction with pupils for evaluations. Psychological, pedagogical problems are elaborated due to moral and spiritual guidance and personal potential. The author stresses that fairy tales are efficient for correction and personal development due to such factors: absence of didactic, absence of clear personification; imagery and metaphorical language; psychological security. Determination of methods for psychological adaptation of children with impaired self-regulation will support creation of programs for teachers and psychologists to overcome social exclusion of maladjusted children and promote their proper integration into society.
Статья раскрывает социально -психологические аспекты адаптации дезадаптированных детей к социокультурной среде. Доказано, что психолого- педагогическая коррекция саморегуляции дезадаптированных школьников включает: оптимизацию отношений в школьной социальной среде на всех уровнях; привлечение взрослых и детей к единому процессу, который позволяет обмен опытом и создает безопасную среду для всех участников; содействие удовлетворение основных социальных потребностей каждого ученика; стимулирование собственной социально направленной активности каждой группы. Определение психологических методов адаптации учащихся с нарушениями саморегуляции позволит создать психологам и педагогам программы преодоления их социальной дезадаптации и способствовать надлежащей интеграции в общество.
 
Publisher Гнозіс
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705178/1/%D0%9C%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%BC_%D0%9E.%D0%92..PDF
- Максим, О.В. (2015) Features of maladjusted children’s adaptation to social and cultural environment. Актуальні проблеми психології, 13 (11). pp. 88-96. ISSN 2072-4772