Record Details

Субъектность и профессиональная субъектность педагога как интегральный показатель сформированности его профессиональной компетентности

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705117/
 
Title Субъектность и профессиональная субъектность педагога как интегральный показатель сформированности его профессиональной компетентности
Суб’єктність і професійна суб’єктність педагога як інтегральний показник сформованості його професійної компетентності
Рrofessional autonomy or actor of professional activity as a result of pedagogues professional training
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Статья посвящена анализу профессиональной субъектности как проблемы профессиональной педагогики и психологии. Особенное внимание обращено на раскрытие профессиональной субъектности как интегрального профессионально важного качества, которое основывается на позитивном самом отношении, рефлексии, самой рефлексии и признании у себя деятельных, активно превращающих целеустремленных возможностей для самой актуализации в профессиональной сфере, и определяет способности к самодетерминации, самоорганизации и саморегулирования профессиональной активности согласно внешним и внутренним критериям эффективности и целесообразности в ситуациях, которые предусматривают, с одной стороны, определенную свободу выбора действий, а из другого – непосредственную собственную ответственность за результаты своей деятельности. Основными проявлениями субъекта профессиональной деятельности является автономность, ответственность, рефлексивность, целостность, креативнисть, сама ценность, субъектная активность.
Стаття присвячена аналізу професійної суб’єктності як проблеми професіональної педагогіки і психології. Особлива увага звернуто на розкриття професійної суб’єктності як інтегральної професійно важливої якості, яке ґрунтується на позитивному самоставленні, рефлексії, саморефлексії та визнанні у себе діяльних, активно-перетворювальних цілеспрямованих можливостей для самоактуалізації в професійній сфері, і визначає здатності до самодетермінації, самоорганізації та саморегулювання професійної активності згідно зі зовнішніми та внутрішніми критеріями ефективності й доцільності в ситуаціях, які передбачають, з одного боку, певну свободу вибору дій, а з іншого – безпосередню власну відповідальність за результати своєї діяльності. Головним проявом сформованості професійної суб’єктності є становлення їх суб’єктом професійної діяльності.
Основними проявами суб’єкта професійної діяльності є автономність, відповідальність, рефлексивність, цілісність, креативність, самоцінність, суб’єктна активність.
The article deals with the pedagogues professional autonomy as a problem of professional pedagogy. It especially focuses on officers’ professional autonomy as an integral professionally significant quality based on positive self-attitude , reflection, self-reflection, recognition of actively transforming purposeful opportunities for self actualization in the professional sphere. It defines skills to self determination, self organization, self-regulation of professional activeness according to the external and internal criteria of effectiveness and purposefulness in the situations which, on the one hand, envisage certain freedom of actions choice, and, on the other hand, direct personal responsibility for the results of one’s own activity as an actor of professional activity.
The main manifestations of the pedagogues as an actor of professional activity are such qualities as autonomy, responsibility, reflectiveness, integrity, creativity, self-value, actor’s activeness which are characterized by awareness, spontaneity, selectiveness, adequacy, productiveness, timeliness, intra- and inter individual directionality, inclusiveness and autonomous conditionality of behavior, communication, and – most important –professional activity.
 
Publisher Міленіум
 
Date 2016
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705117/2/%D0%B0%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B0_%D0%AF%D0%B3%D1%83%D0%BF%D0%BE%D0%B2.pdf
- Ягупов, Василь Васильович (2016) Рrofessional autonomy or actor of professional activity as a result of pedagogues professional training In: Розвиток сучасної освіти: теорія, практика, інновації : зб. Матеріалів ІІ Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 25–26 лютого 2016 р Міленіум, м. Київ, Україна, pp. 324-325.