Record Details

COMPUTER MODELING OF PROBLEMS OF PLANE GEOMETRY: THE INVERSION METHOD

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title COMPUTER MODELING OF PROBLEMS OF PLANE GEOMETRY: THE INVERSION METHOD
КОМПЬЮТЕРНОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ЗАДАЧ ПЛАНИМЕТРИИ: МЕТОД ИНВЕРСИИ
КОМП’ЮТЕРНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЗАДАЧ ПЛАНІМЕТРІЇ: МЕТОД ІНВЕРСІЇ
 
Creator Lenchuk, Ivan G.
Franovskyi, Anatolyii Ts.
 
Subject construction; constructive planimetry; inversion; analysis; modeling; a computer; educational software; learning technology
построение; конструктивная планиметрия; инверсия; анализ; моделирование; компьютер; педагогические программные средства; технология обучения
побудова; конструктивна планіметрія; інверсія; аналіз; моделювання; комп’ютер; педагогічні програмні засоби; технологія навчання
 
Description The article actualizes the problem of studying the transformations of geometric shapes in plane geometry and an effective, economical time visual representation of students of pedagogical universities (students of secondary schools - in classes with profound study of mathematics) on modern PC displays screens algorithms step by step tasks on the construction of the "circular" by inversion . Previously developed educational software (partially, the software GeoGebra) guarantees optimal quality rendering problems in the theory transformation "Inversion" and simulation of different visual situations and their dynamics and the structural features - precision, visibly clear visual-figurative of steps "analysis" and "building" in problems.
В статье актуализируется проблема изучения преобразований геометрических фигур в планиметрии и эффективного, экономного во времени визуального представления студентами педагогических университетов (учениками ООУЗ – в классах с углубленным изучением математики) на экранах дисплеев современных ПК алгоритмов пошаговых решений задач на построение «круговым» методом инверсии. Раньше разработанные ППС (в частности, программное средство GeoGebra) гарантируют оптимальное качество визуализации вопросов теории преобразования «Инверсия» и хода моделирования разных изображаемых ситуаций, а их динамические характеристики и заложенные конструктивные возможности – высокоточное, зрительно понятное наглядно-образное проведение этапов «анализ» и «построение» в задачах.
У статті актуалізується проблема вивчення перетворень геометричних фігур у планіметрії та ефективного, економного в часі візуального представлення студентами педагогічних університетів (учнями ЗОНЗ – у класах із поглибленим вивченням математики) на екранах дисплеїв сучасних ПК алгоритмів покрокових розв’язувань задач на побудову «круговим» методом інверсії. Раніше розроблені ППЗ (частково, програмний засіб GeoGebra) гарантують оптимально якісну візуалізацію питань теорії перетворення «Інверсія» та ходу моделювання різних зображувальних ситуацій, а їх динамічні характеристики і закладені конструктивні можливості – високоточне, зримо зрозуміле наочно-образне проведення етапів «аналіз» і «побудова» в задачах.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Конструктивна геометрія, комп'ютерне моделювання
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1485
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 56, No 6 (2016); 88-106
Информационные технологии и средства обучения; Vol 56, No 6 (2016); 88-106
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 56, No 6 (2016); 88-106
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 56, No 6 (2016); 88-106
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1485/1116
 
Rights Copyright (c) 2016 Ivan G. Lenchuk, Anatolyii Ts. Franovskyi
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0