Інформаційно-комунікаційні засоби формування дослідницьких компетентностей учнів у профільному навчанні хімії
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/705713/
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1522 |
|
Title |
Інформаційно-комунікаційні засоби формування дослідницьких компетентностей учнів у профільному навчанні хімії
Информационно-коммуникационные средства формирования исследовательских компетентностей учащихся в профильном обучении химии Information and communication tools for pupils’ research competence formation at chemistry profile learning |
|
Creator |
Нечипуренко, Павло Павлович
Семеріков, С.О. Селіванова, Тетяна Валеріївна Шенаєва, Тетяна Олексіївна |
|
Subject |
001.89 Organization of science and scientific work
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 373 Kinds of school providing general education 54 Chemistry. |
|
Description |
У статті проаналізовано місце ІКТ у формуванні дослідницьких компетентностей учнів в процесі профільного навчання хімії. Виділено групи засобів ІКТ, застосування яких сприяє формуванню дослідницьких компетентностей учнів у профільному навчанні хімії. Наведено результати експертного оцінювання доцільності використання засобів ІКТ для формування дослідницьких компетентностей учнів у профільному навчанні хімії. Обґрунтовано вибір загальних та специфічних засобів ІКТ профільного навчання хімії. Обговорено перспективи визначення найбільш доцільних засобів ІКТ для формування окремих дослідницьких компетентностей.
В статье проанализировано место ИКТ в формировании исследовательских компетентностей учащихся в процессе профильного обучения химии. Выделены группы средств ИКТ, применение которых способствует формированию исследовательских компетентностей учащихся в профильном обучении химии. Приведены результаты экспертной оценки целесообразности использования средств ИКТ для формирования исследовательских компетентностей учащихся в профильном обучении химии. Обоснован выбор общих и специфических средств ИКТ профильного обучения химии. Обсуждены перспективы определения наиболее целесообразных средств ИКТ для формирования отдельных исследовательских компетентностей. The article analyzed the position of information and communication technologies for formation of pupils’ research competence at chemistry profile learning. The ICT tool groups, the use of which contributes to the formation of pupils’ research competence at chemistry profile learning, are highlighted. The results of expert assessment of the feasibility of using ICT tools for the formation of pupils’ research competence at chemistry profile learning are described. The choice of general and specific ICT tools of chemistry profile learning is grounded. The prospects for determining the most appropriate ICT tools for the formation of separate research competencies are identified. |
|
Publisher |
ІІТЗН НАПН України
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/705713/1/1522-6193-1-PB.pdf
- Нечипуренко, Павло Павлович (orcid.org/0000-0001-5397-6523 <http://orcid.org/0000-0001-5397-6523>), Семеріков, С.О., Селіванова, Тетяна Валеріївна and Шенаєва, Тетяна Олексіївна (2016) Information and communication tools for pupils’ research competence formation at chemistry profile learning Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (56). pp. 10-29. ISSN 2076-8184 |
|