Record Details

Тенденції розвитку шкільної літературної освіти в Україні дореформеного періоду (1970-1984 рр..) Частина І

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705469/
http://didactics.ucoz.ua/load/materiali/ukrajinska_mova_i_literatura_v_shkoli/t_jacenko_tendenciji_rozvitku_shkilnoji_literaturnoji_osviti_v_ukrajini_doreformenogo_periodu_1970_1984_rr_chastina_1/46-1-0-761
 
Title Тенденції розвитку шкільної літературної освіти в Україні дореформеного періоду (1970-1984 рр..) Частина І
Trends of School Literary Education in Ukraine the Pre-reform Period (1970-1984) Part I
 
Creator Яценко, Таміла Олексіївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті подано історико-логічний розгляд методичних надбань української педагогічної науки, в якому розкрито умови становлення та особливості розвитку тенденцій навчання літератури в школі дореформеного періоду (1970-1984 рр.). Простежено функціонування традиційних та формування новаторських методичних ідей, зокрема щодо методики вивчення художнього твору та теорії літератури в школі, психології читання і розуміння художнього твору, специфіки виразного читання, розвитку самостійності й творчої активності учнів на уроці літератури, застосування системи навчальних завдань та розвитку мислення учнів-читачів, шляхів і засобів інтелектуалізації уроку літератури, естетичного розвитку школярів засобами художнього слова.
The article discloses historical and logical consideration of methodical acquisitions of Ukrainian pedagogical science, which developes the terms and conditions of formation as well as the specific trends of literary studies at schools of pre-reform period (1970-1984). The functioning and forming of traditional and innovative methodical ideas are also traced particularly in relation to the methods of study of a literary work and the theory of literature at school, as well as the psychology of reading and understanding of a literary work, specific features of expressive reading, development of independent and creative activity of students at the lessons of literature, adaptation of the system of educational tasks and the development of student-readers thinking, ways and means of intellectualization of the lesson of literature, aesthetic development of schoolchildren by means of artistic word.
В статье подано историко-логическое рассмотрение методических достижений украинской педагогической науки, в котором раскрыты условия становления и особенности развития тенденций обучения литературе в школе дореформенного периода (1970-1984 гг.). Проанализировано функционирование традиционных и формирование новаторских методических идей, относительно изучения художественного произведения и теории литературы в школе, психологии чтения и понимания художественного произведения, специфики выразительного чтения, развития самостоятельности и творческой активности учеников на уроке литературы, применения системы учебных заданий и развития мышления учеников-читателей, методов интеллектуализации урока литературы, эстетичного развития школьников средствами художественного слова.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705469/1/%D0%A2%D0%95%D0%9D%D0%94%D0%95%D0%9D%D0%A6%D0%86%D0%87%20%D0%A0%D0%9E%D0%97%D0%92%D0%98%D0%A2%D0%9A%D0%A3%20%D0%A8%D0%9A%D0%86%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9B%D0%86%D0%A2%D0%95%D0%A0%D0%90%D0%A2%D0%A3%D0%A0%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20%D0%92%20%D0%A3%D0%9A%D0%A0%D0%90%D0%87%D0%9D%D0%86%20%D0%94%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%A4%D0%9E%D0%A0%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E%20%D0%9F%D0%95%D0%A0%D0%86%D0%9E%D0%94%D0%A3%20%281970-1984%D1%80%D1%80.%29%20%D0%A7%D0%90%D0%A1%D0%A2%D0%98%D0%9D%D0%90%20%D0%86.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (2015) Trends of School Literary Education in Ukraine the Pre-reform Period (1970-1984) Part I Українська мова і література в школі, 1 (119). pp. 24-29.