Електронна інклюзія як ефективна стратегія забезпечення доступності і відкритості освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/705442/
|
|
Title |
Електронна інклюзія як ефективна стратегія забезпечення доступності і відкритості освіти
Электронная инклюзия как эффективная стратегия обеспечения доступности и открытости образования E-inclusion as an effective strategy to ensure the accessibility and openness of education |
|
Creator |
Носенко, Ю.Г.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools |
|
Description |
У статті розглянуто поняття електронної інклюзії, яка визнана світовим співтовариством як ефективна стратегія забезпечення відкритості освіти, її доступності для різних верств населення незалежно від національності, раси, рівня доходу, соціального становища, місця проживання, функціональних обмежень і т.д. Проаналізовано досвід різних країн (Індії, Китаю, США, Румунії), що демонструють самобутні практики реалізації урядових і громадських ініціатив, програм, проектів, спрямованих на подолання цифрового розриву, забезпечення доступності інформаційно-комунікаційних технологій, підвищення рівня освіченості громадян, формування компетентностей, актуальних в XXI ст.
В статье рассмотрено понятие электронной инклюзии, которая признана мировым сообществом как эффективная стратегия обеспечения открытости образования, его доступности для различных слоев населения независимо от национальности, расы, уровня дохода, социального положения, места жительства, функциональных ограничений и т.д. Проанализирован опыт различных стран (Индии, Китая, США, Румынии), демонстрирующие самобытные практики реализации правительственных и общественных инициатив, программ, проектов, направленных на преодоление цифрового разрыва, обеспечение доступности информационно-коммуникационных технологий, повышение уровня образованности граждан, формирование компетентностей, актуальных в XXI в. The article considers the concept of e-inclusion, which is recognized by the world community as an effective strategy to ensure the openness of education and its accessibility for different sectors of the population, regardless of nationality, race, income level, social status, place of residence, disabilities, etc. The experience of different countries (India, China, the USA, Romania), showing the original practices of implementation of government and community initiatives, programs and projects aimed at bridging the digital divide, access to information and communication technologies, increasing the level of education of citizens, formation of competencies relevant in XXI century is analyzed. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/705442/1/E-Inclusion.pdf
- Носенко, Ю.Г. (2016) E-inclusion as an effective strategy to ensure the accessibility and openness of education Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспектива, 2 (17). pp. 116-123. ISSN 2413-4139 |
|