Record Details

Особистісні чинники розвитку соціального інтелекту у фахівців соціономічних професій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705066/
 
Title Особистісні чинники розвитку соціального інтелекту у фахівців соціономічних професій
Personality factors of Social Intelligence among specialists of soсionomic professions
Личностные факторы развития социального интеллекта у специалистов социономических профессий
 
Creator Каплуненко, Ярина Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Дисертаційне дослідження присвячене вивченню особистісних чинників розвитку соціального інтелекту у фахівців соціономічних професій – менеджерів, психологів та викладачів. Зроблено теоретичний аналіз історії дослідження соціального інтелекту, сучасних уявлень про його розвиток та складові компоненти. Встановлено парадигмальний зсув щодо розгляду соціального інтелекту як суто когнітивної пізнавальної здібності до соціально-особистісної пізнавальної характеристики та сформульоване узагальнене визначення соціального інтелекту.
Представлено емпіричне дослідження особистісних чинників розвитку соціального інтелекту; вивчено рівень розвитку когнітивного, емоційного та поведінкового складових соціального інтелекту у працюючих фахівців професійного середовища “людина-людина”; виділено структурно-динамічні, характерологічні, мотиваційні та смислові чинники його розвитку; зроблено якісний та кількісний аналіз взаємозв’язків особистісних чинників із показниками соціального інтелекту; виділено характерні ознаки фахівців різних соціономічних груп; розроблено практичні рекомендації щодо оптимізації соціального інтелекту у майбутніх фахівців соціономічних професій.
The dissertation is devoted to the study of personality factors of Social Intelligence among professionals – managers, psychologists and lectors. There was made theoretical analysis of Social Intelligence researches history, modern views on its development and constituents. There was established the paradigmal shift regarding Social Intelligence consideration from purely cognitive ability to social and personal cognitive characteristic and formulated generalized definition of Social Intelligence.
There was presented an empirical study of personal factors of Social Intelligence; studied the level of cognitive, emotional and behavioral components of Social Intelligence among working experts of the professional environment "man-man"; allocated the structural and dynamic, characterological, motivational and meaning factors of its development; done qualitative and quantitative analysis of personal connections with Social Intelligence indicators; determined characteristic features of socionomic specialists from different groups; developed practical recommendations for Social Intelligence optimization for upcoming specialists of socionomic professions.
As a result of empirical research it was found out that SI indicators of working professionals of investigated groups (managers, psychologists, teachers) in men and women do not differ significantly. The highest development of social skills is observed in experts of 23-30 years old; the positive development of the ability of using emotions in social interaction and communicative abilities were found in specialists of 31-40 year old.
The selected groups of personal factors significantly affect on the various indicators of cognitive, emotional and behavioral SI components, but their impact is unequal. Development of general ability to understand the human behavior, general emotional competence, organizational and communicative skills is mostly determined by different factors with varying degrees of significance. Communicative speed, i.e. verbalization fluency and speech activity, determines the development of cognitive and emotional SI components, causing the easiness of making contacts, the ability to introduce ourselves, general openness and interest to knowing others, their behavioral manifestations and emotions. The endurance and general individual adaptiveness make the defining impact on the development of behavioral SI component, causing a high need of social interactions, the naturalness in establishing contacts and fast adaptation to new communication situations, the ability to resist adverse influences. The external positive motivation leads to positive effects on the ability to manage emotions, on the development of communicative abilities, while the external negative motivation, that is, the try to avoid criticism about ourselves and negative emotions hinders the skills development in understanding people and their emotions. The indicators of life meaning orientations are significant for the development of all SI components. For cognitive SI component the presence of life goals is important, which gives life meaning, direction and time perspective, while for both the emotional and behavioral SI components, it is important to meet the productivity of life i.e. the awareness of their own life competence.
Диссертационное исследование посвящено изучению личностных факторов развития социального интеллекта у специалистов социономических профессий – менеджеров, психологов и преподавателей. Сделано теоретический анализ истории исследований социального интеллекта, современных взглядов на его развитие и составляющие. Установлено парадигмальное смещение относительно рассмотрения социального интеллекта в качестве исключительно когнитивной познавательной способности до социально-личностной познавательной характеристики и сформулировано обобщенное определение социального интеллекта.
Представлено эмпирическое исследование личностных факторов развития социального интеллекта; изучен уровень развития когнитивного, эмоционального и поведенческого составляющих социального интеллекта у работающих специалистов профессиональной среды “человек-человек”; выделено структурно-динамические, характерологические, мотивационные и смысловые факторы его развития; сделано качественный и количественный анализ взаимосвязей личностных факторов с показателями социального интеллекта; выделены характерные признаки специалистов различных социономических групп; разработаны практические рекомендации по оптимизации социального интеллекта у будущих специалистов социономических профессий.
 
Date 2016
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Rights cc_by_nd
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705066/4/Dis_Kaplunenko.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/705066/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%94%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BB%D1%8E%D0%BA.PDF
http://lib.iitta.gov.ua/705066/3/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%A5%D0%BC%D1%96%D0%BB%D1%8F%D1%80.pdf
- Каплуненко, Ярина Юріївна (2016) Personality factors of Social Intelligence among specialists of soсionomic professions Dissertation candidate thesis, Інститут психології імені Г.С. Костюка.