Record Details

Референтні стосунки у розвитку потребово-мотиваційної сфери студентів з ознаками музичної обдарованості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704984/
http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v6/i12/3.pdf
 
Title Референтні стосунки у розвитку потребово-мотиваційної сфери студентів з ознаками музичної обдарованості
Reference relationships in the development needs and motivations students signs of musical talent
Референтные отношения в развитии потребностно-мотивационной сферы студентов с признаками музыкальной одаренности
 
Creator Музика, О.О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
378 Higher education. Universities. Academic study
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У статті аналізуються особливості референтних стосунків та їх роль у розвитку осіб з ознаками обдарованості. Описується характер впливу окремих референтних груп на формування специфічних потреб, визначальних у розвитку музичної обдарованості.
The article describes the results of a study of reference relations of students with signs of musical talent. It has been established that the greatest influence on students’ musical abilities development have parents and music teachers. Next are friends and reference classmates who study with a specialization in «Musical art». Next in importance group make well known creative personalities, mostly musicians. The feature of this group is its virtuality, since the vast majority of people who make it, are not part of the contact environment. Referentiality of school teachers and classmates appeared to be insignificant.
The analysis revealed two types of referentiality 1) referentiality aimed at personal values and motivational support, which is provided by parents and relatives; 2) referentiality, based on the professional assessment of skills and development abilities, which is obtained from the relations with music teachers. These two types of referentialities are united by emotional and value attitude to music.
В статье анализируются особенности референтных отношений и их роль в развитии лиц с признаками одаренности. Описывается характер влияния отдельных референтных групп на формирование специфических потребностей, определяющих в развитии музыкальной одаренности.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2016
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704984/1/Muzyka_O_O_RSRPMSSOMO_IP.pdf
- Музика, О.О. (2016) Reference relationships in the development needs and motivations students signs of musical talent Актуальні проблеми психології: Т.VІ: Психологія обдарованості, 12. pp. 145-156. ISSN 2072-4772