Психологічна структура самореалізації учня в навчально-пізнавальній діяльності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/704980/
http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v10/i28/25.pdf |
|
Title |
Психологічна структура самореалізації учня в навчально-пізнавальній діяльності
The psychological structure of self-realization of student in educational-cognitive activity |
|
Creator |
Мар’яненко, Л.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
Виокремлюється три етапи пізнавальної діяльності: інформаційно-пізнавальний; ідеально-конструктивний; реально-конструктивний етап. Визначається, що пізнавальний компонент самореалізації вміщує в собі такі складові: теоретично-пізнавальну; експериментальну; аналітично-структурну. Виокремлюються такі ланки діяльнісної самореалізації у пізнавальній діяльності: формування проблеми, пошуково-пізнавальна активність, духовно-творчий етап. Самореалізація залежить від таких критеріїв: організаційних,діяльнісно-творчих, суб'єктно-особистісних, результативно-пізнавальних. На цій основі будується і психологічна структура самореалізації: мотиваційна, операціональна, особистісна, результативна.
Self-realization activity takes place within the limits of different types of activity. In self-realization a decisive role is played by thinking, especially such its quality as critical thinking. Self-realization as a result has such criteria, as a success-failure. There are two forms of self-realization: internal and external and three types of self-realization: activity, social and personal. Activity self-realization comes true through the achievement of competence and shows up in the form of objectification. Social self-realization comes true as an achievement of mastery and shows up in the form of personalisation. Self-realization in cognitive activity envisages efficiency (personal achievements), integrity of personality, creativity, cognitive capabilities. There are three stages of cognitive activity: informatively-cognitive; ideallystructural; really-structural stage of cognitive activity. It is determined that the cognitive component of self-realization contains such constituents as in-cognitive, experimental, analytically-structural. It is possible to distinguish such links of activity as self-realization in cognitive activity: a I) forming of problem; 2) searching-cognitive activity; 3) the spiritually-creative stage. Self-realization depends on: I) organizational criteria; 2) activity and creative criteria; 3) subjectpersonality criteria; 4) effectively-cognitive criteria. On this basis is also built psychological structure of self-realization: motivation, operationalisation, personality internals, effective achievements. |
|
Publisher |
ДП "Інформаційно-аналітичне агентство"
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/704980/1/Aktualni_problemy_2016_.pdf
- Мар’яненко, Л.В. (2016) The psychological structure of self-realization of student in educational-cognitive activity Актуальні проблеми психології. - Том Х: Психологія навчання, генетична психологія, медична психологія, 28. pp. 264-275. ISSN 2072-4772 |
|