Record Details

Співвідношення сприйнятливості студентів до рекламної інформації та їх творчої спрямованості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704932/
 
Title Співвідношення сприйнятливості студентів до рекламної інформації та їх творчої спрямованості
Соотношение восприимчивости студентов к рекламной информации с их творческой направленностью
Interrelation of students’ perceptiveness to advertising information and their creative orientation
 
Creator Кокарєва, М. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Basing on the analysis of correlation between students’
perceptiveness to information with advertising content and their creative orientation, we distinguished and described the types of advertisement information perception by students. For the creation of this typology we used method, proposed by F. M. Podshyvailov for the analysis of nonlinear correlation of related parameters of personality’s motivational sphere, on the bases of which the author created the typology of personality. The first type (conditionally we named it “easily carried away”) is characterized by high level of creativity and high perceptiveness to information with advertising content. The second (reasonable) – by high level of creativity and
low perceptiveness to advertisement information. The third type (exploitative) is characterized by low level of creativity and high perceptiveness to information with advertising content. The fourth (conservative) – by low level of creativity and low perceptiveness to advertisement
information. Psychological peculiarities of advertisement information perception by the students of defined types according to the features of their creativity (risk, inquisitiveness, complexity and imagination) are described. The differences between the types of advertisement
information perception by students in dominating perceptive modality (visual and audio), defined with the means of single-factor analysis of variance, are shown. Рractical
recommendations for students, who perceive the advertisement information and for those, who needs to present some information more effectively are given.
На основі аналізу співвідношення сприйнятливості студентів до інформації рекламного змісту та їх творчої спрямованості
визначено та описано типи сприймання студентами рекламної інформації. Описано психологічні особливості сприймання рекламної інформації визначених типів за показниками творчої спрямованості студентів: схильність до ризику, допитливість, складність та уява. Визначено відмінності між типами сприймання студентами інформації рекламного змісту за домінуючою перцептивною модальністю (візуальною та
аудіальною). Подано практичні рекомендації для студентів, які сприймають рекламну інформацію та для тих, кому необхідно більш ефективно презентувати певну інформацію.
На основе анализа соотношения восприимчивости студентов к информации рекламного содержания и их творческой
направленности выделены и описаны типы восприятия студентами рекламной информации. Описаны психологические особенности восприятия рекламной информации выделенных типов по показателям творческой направленности студентов:
склонность к риску, любознательность, сложность, воображение. Показаны отличия между типами восприятия студентами рекламной информации по доминирующей
перцептивной модальности (визуальной и аудиальной). Поданы практические рекомендации для студентов, которые воспринимают рекламную информацию и для тех, кому необходимо более эффективно презентовать определенную информацию.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704932/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%9C.%D0%92..pdf
- Кокарєва, М. В. (2016) Interrelation of students’ perceptiveness to advertising information and their creative orientation Актуальні проблеми психології. - Том VІ: Психологія обдарованості, 6 (12). pp. 119-126. ISSN 2072-4772