Record Details

Рівень розвитку типів організаційної культури позашкільних навчальних закладів: зв’язок зі стилем керівництва управлінського персоналу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704904/
 
Title Рівень розвитку типів організаційної культури позашкільних навчальних закладів: зв’язок зі стилем керівництва управлінського персоналу
Levels of development of organizational culture of non-school type educational institutions: links with managers' leadership styles
Уровень развития типов организационной культуры внешкольных учебных заведений: связь со стилем руководства управленческого персонала
 
Creator Карамушка, Л.М.
Баранова, В.А.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті на основі емпіричного дослідження проаналізовано рівень розвитку різних стилів керівництва управлінського персоналу позашкільних навчальних закладів (колегіального, ліберального, директивного). Показано представленість у позашкільних навчальних закладах таких типів організаційної культури, як культури «влади», культури «ролі», культури «завдань», культури «особистості», як у «реальній», так і «ідеальній» формі. Констатовано орієнтацію персоналу позашкільних навчальних закладів на посилення «прогресивних» типів організаційних культур (культуру «особистості» і культуру «завдань»). Виявлено взаємозв’язок між стилем керівництва управлінського персоналу керівників позашкільних навчальних закладів та рівнем розвитку різних типів організаційних культур.
The authors analyze the results of empirical research on the levels of different leadership styles (collegial, liberal and directive) used by managers in non-school type educational institutions. It was shown that non-school type educational institutions had different types of organizational culture (power, role, task and person cultures), both in the real and ideal forms. The staff of non-school type educational institutions were found to orient to the "progressive" types of organizational cultures (person and task cultures).
Leadership styles affected the levels of organizational culture of non-school type educational institutions. Thus, collegial management style had a positive effect on the formation of such a "progressive" culture as person culture and mitigated the impact of such "conservative" culture as power culture. At the same time, the directive and liberal leadership styles contributed to the development of such a "conservative" culture as power culture. The impact of leadership styles on the levels of organizational culture was most evident in the "real", rather than the "ideal" form of organizational culture.
В статье на основе эмпирического исследования проанализированы уровень развития различных стилей руководства управленческого персонала внешкольных учебных заведений (коллегиального, либерального, директивного). Показано представленность во внешкольных учебных заведениях различных типов организационной культуры (культуры «власти», культуры «роли», культуры «заданий», культуры «личности»), как в «реальной», так и «идеальной» форме. Констатировано ориентацию персонала внешкольных учебных заведений на усиление «прогрессивных» типов организационных культур (культуры «личности» и культуры «заданий»). Выявлена взаимосвязь между стилем руководства управленческого персонала руководителей внешкольных учебных заведений и уровнем развития различных типов организационных культур.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704904/1/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BC%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%B0_%D0%91%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0_4.pdf
- Карамушка, Л.М. and Баранова, В.А. (2016) Levels of development of organizational culture of non-school type educational institutions: links with managers' leadership styles Організаційна психологія. Економічна психологія, 1 (4). pp. 28-37. ISSN 2411-3190