Record Details

Принципи розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівників професійно-технічних навчальних закладів у контексті медіаосвіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704777/
http://www.ispp.org.ua/files/1369216397.pdf
 
Title Принципи розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівників професійно-технічних навчальних закладів у контексті медіаосвіти
Принципы развития информационно-аналитической компетентности руководителей профессионально-технических учебных заведений в контексте медиаобразования
Principles of information and analyticalcompetence development of vocational school leaders in the context of mediaeducation
 
Creator Петренко, Лариса Михайлівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
1 Philosophy. Psychology
37.07 Management aspects of educational institutions
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність статті визначається необхідністю розв’язання суперечності між зростаючими вимогами до медіакультури, медіаграмотності, медіакомпетентності керівника професійно-технічного навчального закладу та недостатнім рівнем його підготовки до інформаційно-аналітичної діяльності. Метою окресленого дослідження є з’ясування принципів розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівного персоналу професійно-технічних навчальних закладів. Їх реалізація уможливлює організацію повноцінної системної підготовки керівників до інформаційно-аналітичної діяльності як складової медіакультури, медіаграмотності, медіакомпетентності. Перспективним напрямом для подальшого дослідження є розвиток інформаційно-аналітичної компетентності педагогів медіазасобами.
Актуальность статьи обусловлена углублением противоречия между растущими требованиями к медиакультуре, медиаграмотности, медиакомпетентности руководителя профессионально-технического учебного заведения и недостаточным уровнем его подготовки к информационно-аналитической деятельности. Целью данного исследования является определение принципов развития информационно-аналитической компетентности руководящего персонала профессионально-технических учебных заведений. Их реализация даст возможность организовать полноценную системную подготовку руководителей к информационно-аналитической деятельности как составляющей медиакультуры, медиаграмотности, медиакомпетентности. Перспективным направлением для дальнейшего исследования является развитие информационно-аналитической компетентности педагогов медиасредствами.
The article outlines the importance of the problem that has been conditioned by deepening of contradiction between growing requirements to vocational school leaders' mediaculture, medialiteracy, mediacompetence and insufficient level of their information and analytical training. The aim of this research is to determine the principles of development of information and analytical competence of the vocational school managing staff. Their implementation will give an opportunity to develop a system of complete information and analytical training of leaders to enable their relevant activity as an integral part of their mediaculture, medialiteracy, mediacompetence. Teachers' information and analytical competence development by means of mediafacilities can be viewed as a perspective for further research.
 
Publisher Інститут соціальної та політичної психології
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704777/1/Petrenko_L_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%86%D0%B8%D0%BF%D0%B8%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%D0%86%D0%90%D0%9A_2013.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (2013) Principles of information and analyticalcompetence development of vocational school leaders in the context of mediaeducation «Медіаосвіта в Україні: наукова рефлексія викликів, практик, перспектив. pp. 584-595.