Record Details

Дискурсивные практики самопроектирования личности

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704703/
http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/arkhiv-zhurnaliv/366-vipuski-2015/vipusk-10-nauka-i-osvita-2015-rik
 
Title Дискурсивные практики самопроектирования личности
Дискурсивні практики самопроектування особистості
Discursive practices of personalityself-designing
 
Creator Чепелєва, Н.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description Предложено толкование самопроектирования как процесса выстраивания собственной идентичности, базирующемся на интерпретации и осмыслении личного и социокультурного опыта, усвоении культурно заданных схем самоорганизации. Самопроектирование осуществляется с помощью дискурсивных практик, предполагающих создание собственных дискурсивных проектов, выступающих важнейшим фактором личностного развития. Основными видами дискурсивных практик являются практики интерпретации, понимания, трансформации Я-текста личности. Личностный проект представлен как осмысленная версия человеческого бытия, в большой мере базирующаяся на процессе усвоения социокультурных дискурсов, задающих сценарии поведения и основные векторы развития личности. Самопроектирование направлено на создание личностью идеальных моделей себя. Основными дискурсивными моделями личностных проектов являются нарратив как создание замысла себя, идеальной собственной истории и тезаурус как создание идеальной личностно неповторимой картины мира. Определены основные виды личностных проектов — социально ориентированный, базирующийся на принятых в социуме образцах и стандартах; личностно ориентированный, опирающийся на процессы самоинтерпретации и самопонимания и задающий вектор развития и личностных трансформаций; альтернативный, предполагающий создание замысла себя желаемого.
Запропоновано тлумачення самопроектування як процесу вибудовування власної ідентичності, що базується на інтерпретації та осмисленні особистого і соціо культур ного досвіду, засвоєнні культурно заданих схем самоорганізації. Самопроектування здійснюється за допомогою дискурсивних практик, які передбачають створення власних дискурсивних проектів, що виступають як вагомий чинник особистісного зростання. Основними видами дискурсивних практик є практики інтерпретації, розуміння, трансформації Я-тексгу особистості. Особистісний проект представлено як осмислену версію людського буття, що великою мірою базується на процесі засвоєння соціокульту-рних дискурсів, які задають сценарії поведінки, а також основні вектори розвитку особистості. Самопроектування спрямовано на створення особистістю ідеальних моделей себе. Основними дискурсивними моделями особистісних проектів є наратив як створення задуму себе, ідеальної власної історії та тезаурус як створення ідеальної особистіс-но-неповторної картини світу. Визначено основні види особистісних проектів - соціально орієнтований, що базується на прийнятих у соціумі зразках та стандартах; особистісно-орієнтований, який спирається на процеси самоінтерп-ретації та саморозуміння та задає вектор розвитку та особистісних трансформацій; альтернативний, що передбачає створення задуму себе бажаного.
The interpretation of self-designing as a building process of one's own identity is proposed. It is based on the in¬terpretation and understanding of the personal, social and cultural experience, cultural assimilation schemes that define
self-organization. Self-design is realized by means of discursive practices, involving the creation of one's own disci sive projects as an important factor of personal development. The main types of discursive practices are the practice interpreting, understanding, self-transformation of the individual text. The personal project is presented as a meaning! version of the human being, to a large extent based on the process of assimilation of social and cultural discourses d fining behavior scenarios and the main development vectors of the individual. Self-design is aimed at creating ide models of personality itself. The main discursive models are personal projects as the creation of narrative design of thе own ideal history and thesaurus as the creation of an ideal unique world picture of personality. The main types of pеr sonal projects are socially oriented, based on the accepted in the society samples and standards; personality-oriente based on the processes of self-interpretation and self-understanding and defining the development and personal tran formation vector; alternative, involving the creation of the desired design of oneself.
 
Publisher Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д.Ушинського, Одеса
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704703/1/Nio2015_5_5_10.pdf
- Чепелєва, Н.В. (2015) Discursive practices of personalityself-designing Наука і освіта. Серія психологія, 10. pp. 5-10. ISSN 2311-8446