Record Details

Культура безпеки як умова реалізації професійної ідентичності майбутніх будівельників

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704668/
 
Title Культура безпеки як умова реалізації професійної ідентичності майбутніх будівельників
Safety culture as a condition for implementation of professional identity of future builders
 
Creator Кулалаєва, Наталя Валеріївна
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розкрито зміст поняття «професійна ідентичність». Обґрунтовано необхідність виховання культури безпеки як умови реалізації професійної ідентичності майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю. Визначено, що виховання професійної ідентичності майбутнього будівельника через підсилення професійно-важливих якостей необхідно здійснювати в процесі його професійного навчання та становлення. Наведено основні функції і джерела формування професійної ідентичності та загальний алгоритм опанування питаннями культури безпеки професійної діяльності у професійно-технічному навчальному закладі.
Проаналізовано професійно значимі для майбутнього
будівельника особисті якості, необхідні для застосування
наведеного алгоритму. З-поміж них: підвищена увага,
її зосередження, розподіл та переключення, моторна,
образна і мовно-логічна пам’ять, просторова та творча уява, просторове та практичне мислення тощо.
Зазначено пріоритетні напрями, що характеризують процес формування культури безпеки професійної діяльності в професійній школі. До них належать: загальна
теоретична підготовка до безпечної професійної
діяльності (усвідомлення загальних проблем ризику, безпеки, небезпеки тощо);
опанування практичними уміннями та навичками розв’язання
професійних завдань як під час професійної діяльності
в безпечних умовах, так і в умовах загрози здоров’ю та життю робітників;
основи психологічної підготовки до безпечної професійної
діяльності (створення позитивного психологічного клімату
в бригаді, вміння спілкуватися із замовниками,
культивування готовності до розумного ризику, рішучості, сміливості тощо);
розвиток якостей особистості, необхідних для виконання безпечної професійної діяльності.
Показана доцільність введення до компонентів структури професійної ідентичності мотиваційно-ціннісного, що містить прагнення майбутнього робітника працювати за даною
професією і приймати цінності професійного співтовариства, до яких належить, у першу чергу, безпека праці.
Зазначено, що сформована професійна ідентичність є
впорядкуванням та інтеграцією потреб і професійних прагнень особистості, виникненням стійкої, ефективної
мотиваційної сфери.
The article deals with the concept of "professional identity". The necessity of education of safety culture as a condition of implementation of professional identity of future skilled workers building structure is proved. It is determined that the education of future builder professional identity through strengthening professional-important qualities necessary to carry out a process of training and development. The basic functions and sources of professional identity and a common algorithm mastering safety culture issues in professional activity of vocational education are shown.
It is analyzed professionally important for the future of the builder of personal qualities necessary for an application of the algorithm. Among them: increasing of attention, its
concentration, distribution and switching, motor,
language and logical kinds of memory, spatial imagination, spatial thinking and practice.
The specified priority areas, describing the formation of professional culture of safety in professional schools are shown. These areas include: general
theoretical training to safe professional activities (awareness of common problems risk safety hazards, etc.); mastering practical and professional skills of solving problems both during professional activities in a safe environment and in terms of the threat to life and health of workers; foundations of psychological training to safe professional activity (create a positive psychological climate in the team, the
ability to communicate with customers, cultivating reasonable risk preparedness, determination, courage, etc.); development of personal qualities needed to perform
a safe profession.
Expediency of introduction to the components of the structure of professional identity motivational value containing aspirations for the future of the worker to accept the occupation and professional community values, which include, above all, safety is shown. It is indicated that professional identity is formed by streamlining and integrating the needs and aspirations of professional identity, the emergence of a stable, effective motivational sphere.
 
Publisher Інститут ПТО НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704668/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9A%D1%83%D0%BB%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D1%94%D0%B2%D0%BE%D1%97%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%20%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0%2011.pdf
- Кулалаєва, Наталя Валеріївна (2016) Safety culture as a condition for implementation of professional identity of future builders Науковий вісник Інституту ПТО НАПН України, 11 (11). pp. 115-122. ISSN 2223-5752