Record Details

Проектні технології навчання у професійній освіті: сутність та змістове наповнення

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704659/
 
Title Проектні технології навчання у професійній освіті: сутність та змістове наповнення
Проектные технологии обучения в профессиональном образовании: сущность и содержательное наполнение
Design technologies of training in vocational education: the nature and substantive content
 
Creator Герлянд, Т.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У пропонованій статті розкрито сутність і змістове наповнення поняття «проектні технології». Звернено увагу на особливості їх використання у навчальному процесі закладів професійної освіти, а саме: вимоги до використання, послідовність діяльності педагога та учня у процесі реалізації проектної технології навчання та системи їхніх дій на різних етапах роботи над проектом. Зазначається, що технологія проектування вимагає від учнів застосовувати нові знання, виробляє вміння діяти і приймати рішення самостійно, припускає висунення учнем конкретних ситуацій подолання труднощів, розвиває критичне мислення і прагнення до творчості та саморозвитку, формує мотивацію самостійно навчатися.
В данной статье раскрыта сущность и содержательное наполнение понятия «проектные технологии». Обращено внимание на особенности их использования в учебном процессе учреждений профессионального образования, а именно: требования к использованию, последовательность деятельности педагога и ученика в процессе реализации проектной технологии обучения и системы их действий на разных этапах работы над проектом. Отмечается, что технология проектирования требует от учащихся применять новые знания, вырабатывает умение действовать и принимать решения самостоятельно, предполагает выдвижение учеником конкретных ситуаций преодоления трудностей, развивает критическое мышление и стремление к творчеству и саморазвитию, формирует мотивацию самостоятельно учиться.
This article reveals the essence and substantive content of the notion of «design technology». Attention is paid to the peculiarities of their use in the educational process of vocational education institutions, namely, the requirement for using the sequence of the teacher and student in the process of implementing the project technology training and actions of the system at different stages of the project. It is noted that the design technology requires students to apply new knowledge, develops the ability to act and take decisions independently, involves nomination disciple of specific situations to overcome the difficulties, develops critical thinking and the pursuit of creativity and self-development, forms the motivation to learn independently.
 
Publisher ІПТО НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704659/1/gerliand.pdf
- Герлянд, Т.М. (2016) Design technologies of training in vocational education: the nature and substantive content Теорія і методика професійної освіти, 2 (10). pp. 1-10.