Record Details

Взаємозв’язок толерантності педагогічних працівників із рівнем організаційного розвитку закладів освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704656/
 
Title Взаємозв’язок толерантності педагогічних працівників із рівнем організаційного розвитку закладів освіти
Взаимосвязь толерантности педагогов с уровнем организационного развития учебных заведений
Relationship between teachers' tolerance and levels of educational instituions' development
 
Creator Терещенко, К.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті наведено результати емпіричного дослідження рівня розвитку видів та компонентів толерантності педагогів. Проаналізовано взаємозв’язок видів та компонентів толерантності педагогічних працівників із рівнем організаційного розвитку закладів освіти. Встановлено, що високий рівень організаційного розвитку закладів освіти є сприятливим для формування толерантності освітнього персоналу, насамперед стосовно різних вікових, ґендерних, професійних, управлінських, релігійних та етнічних груп. Виявлено прямий зв’язок між етико-нормативним, конативним, ціннісно-орієнтаційним, діяльнісно-стильовим, особистісно-смисловим компонентами толерантності педагогічних працівників і рівнем організаційного розвитку закладу освіти в цілому.
В статье приведены результаты эмпирического исследования уровня развития видов и компонентов толерантности педагогов. Проанализирована взаимосвязь видов и компонентов толерантности педагогов с уровнем организационного развития учебных заведений. Установлено, что высокий уровень организационного развития учебных заведений является благоприятным для формирования толерантности образовательного персонала, прежде всего применительно к различным возрастным, гендерным, профессиональным, управленческим, религиозным и этническим группам. Обнаружена прямая связь между этико-нормативным, конативным,
ценностно-ориентационным, деятельностно-стилевым, личностно-смысловым компонентами толерантности педагогов и уровнем организационного развития учебного заведения в целом.
The article analyzes the results of empirical study on the types and components of teachers' tolerance and their relationship with the levels of educational institutions' development. It was found that among the main types of teachers' tolerance (interpersonal, management, intercultural, interfaith, inter-generation, gender, professional and ethnic tolerance) were mainly highly developed, while the socio-economic and political tolerance were mainly averagely developed. The most pronounced teachers' tolerance components were those that dealt with ethical norms (ethical and normative component), self-identity (personal identity component), knowledge (cognitive component), and expression of emotions and feelings (affective component).
Having analyzed the relationship between teachers' tolerance types and components and the levels of educational institutions' organizational development, the author found that high levels of organizational development were favorable for teachers' tolerance development, especially in age, gender, professional, administrative, religious and ethnic groups. Ethical-normative, conative, value, activity-style and personality components of teachers' tolerance and levels of educational institutions' organizational development.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704656/1/%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9A.pdf
- Терещенко, К.В. (2016) Relationship between teachers' tolerance and levels of educational instituions' development Організаційна психологія. Економічна психологія, 1 (4). ISSN 2411-3190