Record Details

Educatory Process as One of the Formation Prerequisites for the Key Competences of the Secondary Schoolchildren

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9839/
http://uej.undip.org.ua/index.php/euj/article/view/33
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9839
 
Title Educatory Process as One of the Formation Prerequisites for the Key Competences of the Secondary Schoolchildren
Навчальний процес як одна з передумов формування ключових компетентностей школярів
 
Creator Гриненко, Діна Віталіївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розглядаються дидактичні умови процесу формування ключових
компетентностей учнів основної школи. Особливу увагу приділено класифікації дидактичних умов, а також ролі кожної з них у процесі формування тих чи інших компетентностей; обґрунтовано поняття ключової компетентності та навчального процесу у школі, а також запропоновано шляхи вдосконалення шкільної освіти у сфері створення навчальних програм для кожного предмета, організації навчального процесу на занятті, забезпечення сприятливої атмосфери в класі та правильного використання робочого місця дитини залежно від завдань, які виконуються на уроці. Наголошено на найефективніших методах та прийомах, що можуть застосовуватися з метою формування умінь і навичок як компонентів тієї чи іншої ключової компетентності сучасного школяра. Особливий наголос зроблено на методах,що можуть бути використаними для забезпечення вмотивованості учня та усвідомленого засвоєння ним матеріалу в процесі навчання.
The article is devoted to the didactic conditions of the process of the formation of key competencies of the pupils of secondary schools. Much attention was paid to the classification of the didactic bases and the role of every type of didactic conditions in the formation of that or another key competence; the notion of the key competence and the learning progress of a secondary school pupil was specified; the ways of the school education improvement in the aspects of creating the curriculum of the discipline in general and planning every lesson in particularly, the organisation of the education process at the lesson, the guarantee of the favourable working atmosphere, the organization of the children's working space in terms of the type of the tasks performed at the lesson were suggested.
In the article, the most effective methods and techniques which can be used at the lesson with the purpose of the formation of the skills and abilities as the components of that or another key competence of a modern schoolchild were underscored. A special emphasis was put on those methods and techniques which guarantee a schoolchild’s motivated learning and his/her conscious mastering of the new material.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9839/1/33-67-1-PB.pdf
- Гриненко, Діна Віталіївна (2015) Educatory Process as One of the Formation Prerequisites for the Key Competences of the Secondary Schoolchildren Український педагогічний журнал, 2. pp. 33-43. ISSN 2411-1317