Становление понятийно-терминологического аппарата компетентностного подхода к профессиональному образованию
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/4270/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/4270 |
|
Title |
Становление понятийно-терминологического аппарата компетентностного подхода к профессиональному образованию
Становлення понятійно-термінологічного апарату компетентнісного підходу до професійної освіти FORMATION OF CONCEPTUAL-AND-TERMINOLOGICAL APPARATUS FOR COMPETENCE APPROACH TO VOCATIONAL EDUCATION |
|
Creator |
Ягупов, Василь Васильович
|
|
Subject |
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
|
|
Description |
В статье проанализировано становление понятийно-терминологического аппарата ком- петентностного подхода к профессиональной подготовке будущих специалистов в систе- ме профессионального образования, определены основные различия и недостатки в дефинициях понятий «компетенция» и «компетентность», которые имеются в исследо- ваниях отечественных учёных; обосновано соотношение содержательного и смыслового поля понятий «профессиональная компетенция» и «профессиональная компетентность» в контексте компетентностного подхода к профессиональному образованию. Показаны методологические ошибки и упущения в понимании компетентностного подхода к про- фессиональной подготовке будущих специалистов, которые имеются в психолого-педа- гогических исследованиях. Для их снятия, а также недопущения обоснованы основные направления реализации компетентностного подхода в системе профессионального об- разования, сформулированы его требования к выпускникам профессионально-техниче- ских учебных заведений, представлена обобщенная универсальная структура их профессиональной компетентности. Конкретизировано содержание компетентностного подхода в профессиональном образовании как совокупности методологических принципов, которые касаются определения целей, задач, содержания, методик, технологий и результа- тов профессионального образования, организации учебно-производственного процесса в профессионально-технических учебных заведениях по профессиональной подготовке будущих специалистов и диагностирования результатов их профессиональной подготовленности. У статті проаналізовано становлення понятійно-термінологічного апарату компетентніс- ного підходу до професійної підготовки майбутніх фахівців у системі професійної осві- ти, визначені основні відмінності і недоліки в дефініціях понять «компетенція» і «компе- тентність», наявних у дослідженнях вітчизняних учених; обґрунтовано співвідношення змістовного і смислового поля понять «професійна компетенція» і «професійна компе- тентність» у контексті компетентнісного підходу до професійної освіти. Показані мето- дологічні помилки та упущення в розумінні компетентнісного підходу до професійної підготовки майбутніх фахівців, які мають місце в психолого-педагогічних дослідженнях. Для їх зняття, а також недопущення обґрунтовані основні напрями реалізації компетент- нісного підходу в системі професійної освіти, сформульовані його вимоги до випускни- ків професійно-технічних навчальних закладів, представлено узагальнену універсальну структуру їхньої професійної компетентності. Конкретизовано зміст компетентнісного підходу в професійній освіті як сукупність методологічних принципів, що стосуються визначення цілей, завдань, змісту, методик, технологій і результатів професійної освіти, організації навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закла- дах по професійній підготовці майбутніх фахівців та діагностування результатів їхньої професійної підготовленості. The article analyses formation of conceptual-and-terminological apparatus for competence approach to vocational training of future experts in a system of vocational education. Principal diffi culties and lack of defi nitions as regards concepts «competence» and «competency» used in results of our country’s scientists are indicated. Prove of correlation between content and semantic fi eld concerning notions «professional competence» and «professional competency» in context of competence approach to vocational education is given. The author shows methodological mistakes and gaps in understanding the competence approach to vocational training of future experts that are used in psychological and pedagogical researches. In order not to make them again major lines of competence approach application in a system of vocational education are grounded. Requirements to vocational schools’ graduates are concretized and integrated general-purpose structure of their professional competence is presented. The author specifi es defi nition of competence approach in vocational education as range of methodological principles concerning set of goals, objectives, content, methods, technologies, and results of vocational education, organization of training-and-production process at vocational schools on training the future specialists and diagnosing the results of their occupational qualifi cation. |
|
Publisher |
Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/4270/1/visnyk_Ygupov_6.pdf
- Ягупов, Василь Васильович (2013) FORMATION OF CONCEPTUAL-AND-TERMINOLOGICAL APPARATUS FOR COMPETENCE APPROACH TO VOCATIONAL EDUCATION Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України, 6. pp. 26-34. ISSN ISSN 2223-5752 |
|