INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A KEY FACTOR OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION: GLOBAL DIMENSION
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A KEY FACTOR OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION: GLOBAL DIMENSION
ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК КЛЮЧЕВОЙ ФАКТОР ИННОВАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ: ГЛОБАЛЬНОЕ ИЗМЕРЕНИЕ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК КЛЮЧОВИЙ ФАКТОР ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ГЛОБАЛЬНИЙ ВИМІР |
|
Creator |
Voronkin, Oleksii S.
|
|
Subject |
information and communication technologies; high school; index; problems of using information and communication technologies; perspective of the development of information and communication technologies
информационно-коммуникационные технологии; высшая школа; индексы; проблемы использования информационно-коммуникационных технологий; перспективы развития информационно-коммуникационных технологий інформаційно-комунікаційні технології; вища школа; індекси; проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій; перспективи розвитку інформаційно-комунікаційних технологій |
|
Description |
The paper presents the review of the most common indexes, characterizing the level of ICTs development in Ukraine: Global Competitiveness Index, Networked Readiness Index, Digital Opportunity Index, Global Opportunity Index, ICT Development Index, as well as the indicators like the number of Internet users, consumer prices for services of home Internet. Based on this analysis the level of ICTs development in Ukraine has been analyzed. The factors hindering the general ICTs development and the problems that accompany the use of ICT in higher education in Ukraine have been defined and systemized. Prospects of further development of ICT in education have been determined. The paper emphasizes that the authoritative international ratings should be used by the State in order to analyze the problematic aspects of the current policy, address and resolve these aspects, provide appropriate training of future professionals, and monitor the progress in this area.
Представлен обзор наиболее распространенных индексов, характеризующих уровень развития ИКТ: глобальный индекс конкурентоспособности, индекс сетевой готовности, индекс цифровой возможности, глобальный индекс возможностей, индекс развития ИКТ, а также таких показателей как: количество абонентов сети Интернет, потребительские цены на услуги домашнего Интернета. На основе этих данных проанализирован уровень развития ИКТ в Украине. Определены и систематизированы факторы, сдерживающие развитие сферы ИКТ, а также проблемы, сопровождающие использование ИКТ в высшей школе Украины. Намечены перспективы дальнейшего развития ИКТ в образовании. Отмечено, что авторитетные международные рейтинги должны использоваться государством для осуществления анализа проблемных аспектов действующей политики, их устранения, обеспечения соответствующей подготовки будущих специалистов, а также для мониторинга прогресса в данной сфере. Представлено огляд найбільш поширених індексів, що характеризують рівень розвитку ІКТ в Україні: глобальний індекс конкурентоспроможності, індекс мережної готовності, індекс цифрової можливості, глобальний індекс можливостей, індекс розвитку ІКТ, а також таких показників як: кількість абонентів мережі Інтернет, споживчі ціни на послуги домашнього Інтернету. На основі цих даних проаналізовано рівень розвитку ІКТ в Україні. Визначено й систематизовано чинники, що стримують розвиток сфери ІКТ, а також проблеми, що супроводжують використання ІКТ у вищій школі України. Окреслено перспективи подальшого розвитку ІКТ в освіті. Відзначено, що авторитетні міжнародні рейтинги мають використовуватися державою для здійснення аналізу проблемних аспектів чинної політики, їх усунення, забезпечення відповідної підготовки майбутніх фахівців, а також для моніторингу прогресу в даній сфері. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-10-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Огляд літератури; Теоретичні аспекти дослідження рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1472
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 55, No 5 (2016); 12-30
Информационные технологии и средства обучения; Vol 55, No 5 (2016); 12-30 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 55, No 5 (2016); 12-30 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 55, No 5 (2016); 12-30 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1472/1083
|
|
Rights |
Copyright (c) 2016 Oleksii S. Voronkin
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|