Вплив організаційних чинників на рівень толерантності персоналу закладів освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/704765/
|
|
Title |
Вплив організаційних чинників на рівень толерантності персоналу закладів освіти
The impact of organizational factors on educational institution staff's tolerance level Влияние организационных факторов на уровень толерантности персонала учебных заведений |
|
Creator |
Терещенко, К.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті описано рівні розвитку основних видів толерантності (етнічна, соціальна толерантність та толерантність як риса особистості) й індексу толерантності персоналу загальноосвітніх навчальних закладів. Проаналізовано зв’язок між толерантністю педагогів й організаційними чинниками (кількість осіб, які працюють в організації, час існування організації, місце розташування організації). Встановлено сукупний вплив кількох організаційних чинників на рівень толерантності як риси особистості та індекс толерантності персоналу закладів освіти.
The article describes the levels of the main types of secondary school teachers' tolerance (ethnic tolerance, social tolerance and tolerance as a personality trait) and tolerance index. Certain types of teachers' tolerance and tolerance index have been found to be the most common, which creates good opportunities for tolerance development. The author analyzes the relationship between teachers' tolerance and some organizational factors (organization's size, age and location). It was shown that small educational institutions had higher levels of teachers' social and ethnic tolerance than large educational organizations. The older the organization, the lower were teachers' tolerance index and tolerance as a personality trait. It was found that the level of teachers' tolerance as a personality trait and tolerance index were higher in rural schools than in urban schools. The author also discusses the cumulative effect of several organizational factors on teachers' tolerance as a personality trait and tolerance index. The findings can be used to create a system of psychological support for secondary school staff's tolerance development. В статье описаны уровни развития основных видов толерантности (этническая, социальная толерантность и толерантность как черта личности) и индекса толерантности персонала общеобразовательных учебных заведений. Проанализирована связь между толерантностью педагогов и организационными факторами (количество лиц, работающих в организации, время существования организации, место нахождения организации). Установлено совокупное влияние нескольких организационных факторов на уровень толерантности как черты личности и индекс толерантности персонала учебных заведений. |
|
Publisher |
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/704765/1/%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_44.pdf
- Терещенко, К.В. (2016) The impact of organizational factors on educational institution staff's tolerance level Актуальні проблеми психології. – Том І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 44. pp. 16-20. ISSN 2072-4772 |
|