Record Details

Психологічні особливості мотиваційної сфери інтелектуально обдарованих старшокласників

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704642/
 
Title Психологічні особливості мотиваційної сфери інтелектуально обдарованих старшокласників
Психологические особенности мотивационной сферы интеллектуально одарённых старшеклассников.
Motivational features of intellectually gifted high school students.
 
Creator Мельник, М.О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті аналізуються сучасні підходи в дослідженнях особливостей мотиваційної сфери інтелектуально oбдарованих старшокласників. Розглядається структурно-динамічна мотиваційна модель обдарованості Гордєєвої Т.О., що містить чотири базових блоки мотивації, які необхідні для прояву і розвитку обдарованості. Зокрема, виокремлюються: внутрішня мотивація, яка змістовно представлена високого рівня пізнавальною мотивацією, мотивацією досягнень та мотивацією компетентності; цілеспрямованість; оптимістична віра у власний потенціал; висока концентрація та наполегливість в обраній сфері діяльності. Описані функції та характер взаємодії кожного блоку з іншими компонентами структури. Також розглядаються інтелектуальні інтенції та емоційна спрямованість як специфічні характеристики мотиваційної сфери обдарованої особистості.
В данной статье анализируются современные подходы к исследованию особенностей мотивационной сферы интеллектуально одаренных старшеклассников. Рассматривается cтруктурно-динамическая мотивационная модель одаренности Гордеевой Т.О., которая содержит четыре базовых блока мотивации, необходимых для проявления и развития одаренности. В частности, выделяются: внутренняя мотивация выбранной деятельности, содержательно представленная высокой познавательной мотивацией, мотивацией достижения и мотивацией компетентности; целеустремленность; оптимистичная вера в собственный потенциал; высокая концентрация и настойчивость в избранной сфере деятельности. Описываются функции и характер взаимодействия каждого блока с другими компонентами структуры. Также рассматриваються интеллектуальные интенции и эмоциональная направленность как спецыфические характеристики мотивационной сферы одаренной личности.
The article presents analysis the modern approaches in researches of motivational features of intellectually gifted high school students. Motivation is central to the formation of the structure of giftedness. It is a reliable predictor of success in various activities and a powerful factor full realization of the potential of giftedness.
The structural-dynamic motivational model of giftedness Gordeeva T.O. is described. It contains four basic blocks of motivation that are necessary for the identification and development of giftedness. In particular, it distinguished: internal motivation, which content is presented a high level of cognitive motivation, achievement motivation and motivation competence; purposefulness; optimistic belief in their own potential; high concentration and perseverance in their field. Functions and specificity of interaction of each block with other components of the structure are described. Internal motivation is considered as the main driving force in the development of human talent. Intellectual intentions and emotional orientation as specific characteristics of motivation of gifted personality is considered also.
Dedicated motivational clusters - the basis for the identification of potentially gifted children, as well as a basis for the prediction of stable success in the future and a landmark for the development of their talent. The prospects for future researches are discussed.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704642/1/%D0%BC%D0%BE%D1%8F%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F%202015%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%95%D0%91.pdf
- Мельник, М.О. (2015) Motivational features of intellectually gifted high school students. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. - Т.VI. – Психологія обдарованості, 10. pp. 176-189. ISSN 2072-4772