Record Details

Ціннісна взаємодія з соціальним середовищем як чинник становлення обдарованої особистості.

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704638/
 
Title Ціннісна взаємодія з соціальним середовищем як чинник становлення обдарованої особистості.
Ценностное взаимодействие с социальной средой как фактор становления одарённой личности.
Of values interaction with the social environment as a factor in the formation of a gifted реrsonality.
 
Creator Мельник, М.О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті представлено результати теоретичного аналізу проблеми ціннісної взаємодії особистості з соціальним середовищем як фактору та детермінанти становлення
обдарованої особистості. Зокрема, розглянуто вплив системи ціннісних пріоритетів макро- та мікросередовища, ціннісних характеристик типу освітнього середовища та стилю сімейного виховання на особливості прояву та розвитку обдарованості. Представлено результати емпіричного дослідження особливостей досвіду соціальної взаємодії в сімейному середовищі старшокласників ідентифікованих як обдаровані. Окреслено перспективи дослідження проблеми ціннісної детермінації становлення обдарованої особистості на етапі ранньої юності.
В статье представлены результаты теоретического анализа проблемы ценностного взаимодействия личности с социальной средой как фактора и детерминанты становления одарённой личности. В частности, рассматривается влияние системы ценностных приоритетов макро- и микросреды, ценностных характеристик типа образовательной среды и стиля семейного воспитания на особенности проявления и развития одарённости. Представлены результаты эмпирического исследования особенностей опыта социального взаимодействия в семье старшеклассников, идентифицировнных как одарённые. Намечены перспективы исследования проблемы ценностной детерминации становления одарённой личности на этапе ранней юности.
The article presents results of theoretical analysis of the value of interaction with the social environment of personality in the context of formation gifted person. In particular, the features value priorities of macro and microenvironment, value characteristics of the type of educational environment and style of family education as factors, determining a talented person's formation are analyzed.
It was stated that values as factor determining a gifted person's formation, define the direction, selectivity and stability of individual behavior and activity.
The value priorities of the social environment can have both inhibitory and evolving nature of the impact on the characteristics of giftedness. It was established that the most favorable for potential talent is emotional support, combined with moderate control the behavior of children and care for the child.
The most detrimental to potential talent is indifference when tight control behavior combined with contempt for the needs of children and lack of emotional support.
The results of empirical research of the features the experience of social interaction in the family environment of high school students identified as gifted.
Prospects of scientific studies of the issue of value determination during the gifted person's formation are outlined.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704638/1/%D0%BC%D0%BE%D1%8F%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202016%202%20%D0%BE%D1%81%D1%82.%20%D0%B2-%D1%82%20D%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%95%D0%91%20%D0%BE%D1%81%D1%82.%D0%B2-%D1%82.pdf
- Мельник, М.О. (2016) Of values interaction with the social environment as a factor in the formation of a gifted реrsonality. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т. VI: Психологія обдарованості, 12. pp. 280-289. ISSN 2072-4772