Навчальний посібник елективного курсу «Німецькомовні країни» як засіб організації самостійної роботи старшокласників
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/704257/
|
|
Title |
Навчальний посібник елективного курсу «Німецькомовні країни» як засіб організації самостійної роботи старшокласників
Учебное пособие элективного курса «Немецкоязычные страны» как средство организации самостоятельной работы старшеклассников Elective course manual "German-speaking countries" as a mean of self-study activities of high school students |
|
Creator |
Басай, Надія Пилипівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті розглянуто питання організації самостійної роботи учнів старших класів профільної школи засобом навчального посібника елективного курсу «Німецькомовні країни», розкрито її педагогічну значущість, функціональну цінність, відповідність соціальним потребам сучасного суспільства. До основних форм організації самостійної роботи у процесі оволодіння змістом елективного курсу віднесено колективну, групову, парну, індивідуальну роботу. Пріоритетними методами, які стимулюють самостійну пізнавальну активність учнів, обрано проблемно-пошукові та дослідницькі. Описано види і форми самостійної роботи учнів старших класів на уроках і вдома, наведено приклади такої роботи у змісті навчального посібника елективного курсу «Німецькомовні країни».
В статье рассмотрены вопросы организации самостоятельной работы учащихся старших классов профильной школы с помощью учебного пособия элективного курса «Немецкоязычные страны», раскрыто ее педагогическую значимость, функциональную ценность, соответствие социальным потребностям современного общества. К основным формам организации самостоятельной работы в процессе овладения содержанием элективного курса отнесено коллективную, групповую, парную, индивидуальную работу. Подчеркнуто возрастание приоритетности интерактивных методов, в частности метода проектов, метода применения новейших информационно-коммуникационных технологий. Описаны виды и формы самостоятельной работы учащихся старших классов на занятиях и дома, приведены примеры такой работы в содержании учебного пособия элективного курса «Немецкоязычные страны». The problem of organizing independent work of senior students in profile school by means of the elective course textbook “German-speaking countries” is considered in the article. Its pedagogical significance, functional value and accordance to the social needs of modern society are revealed. According to the author it is advisable to actively implement the kinds of independent work in the content of elective courses textbooks in foreign languages, taking into account individual characteristics, prospects of upper school students’ development and self-development and promoting the development of their abilities. Collective, group, pair and individual work are the basic forms for organization of independent work in the process of mastering the content of the elective course. Problem-searching and research methods are selected as the priority methods that stimulate independent cognitive activity of students. It is underlined the increase of priority to interactive methods, in particular to a cooperative method, a method of projects, a method of introduction of the newest information and communication technologies, in accordance with the communicative approach to teaching foreign languages and taking into account educational and vital experience gained by the students. It is indicated that a part of independent work with different sources of information, including the Internet, should be significant. The author pays attention to increasing the role of students’ independent work, that is predefined by their creative activity related to the foreign language. Except traditional lessons, practical works, seminars, lectures, the forms of organizing studies, that will assist effectively the development of abilities for upper school students’ independent work, are defined: interactive lessons, lessons-projects, lessons-excursions, lessons with the use of Internet resources, competitions, conferences, brain-rings, multimedia presentations, etc. Types and forms of independent work for students of upper school forms in class and at home are described, examples of such work in the content of the elective course textbook “German-speaking countries” are proposed. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/704257/1/%D0%91%D0%B0%D1%81%D0%B0%D0%B9_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.rtf.PDF
- Басай, Надія Пилипівна (2016) Elective course manual "German-speaking countries" as a mean of self-study activities of high school students Проблеми сучасного підручника (16). pp. 26-37. |
|