Record Details

Технологія формування хронотопу комунікативної діяльності у дітей із затримкою психічного розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704332/
http://csnukr.in.ua/articles/147141.pdf
 
Title Технологія формування хронотопу комунікативної діяльності у дітей із затримкою психічного розвитку
Technique for communicative activity chronotope formation for children with delay of mental development
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Стаття присвячена обґрунтуванню експериментальної моделі технології формування хронотопу комунікативної діяльності у дітей із затримкою психічного розвитку в дошкільному віці. Визначено технологічність концепту «хронотоп комунікативної діяльності» на етапі дошкільного віку (середнього та старшого) та в період переходу від старшого дошкільного до молодшого шкільного віку у дітей із затримкою психічного розвитку. Автором обґрунтовано в якості основних складників: цільовий, концептуальний та змістовно-процесуальний етапи реалізації технології формування хронотопу комунікативної діяльності у дітей із затримкою психічного розвитку.
The article is dedicated to substantiation of an experimental model technique of formation of communicative activity chronotope of preschool children. Feasibility of the «communicative activity chronotope» concept for middle preschool age children and children during their transition from preschool to primary school years with developmental delay was confirmed. The author identifies as major components: purposive, conceptual and content-procedural steps of implementation of the technique for communicative activity chronotope formation for children with developmental delay. The content of the purposive component of the technique for communicative activity chronotope formation was described that includes goals, objectives, results; objects and subjects of influence. The content of the conceptual component of the technique for communicative activity chronotope formation for children with developmental delay was theoretically grounded and revealed, which includes scientific approaches, principles, psychological and pedagogical conditions. It was emphasised that the conceptual framework of the developed technique is integrity based at different approaches, at systematic, axiology, cultural, historical; social and psychological; subject-environmental and body-based, technique scientific approaches that are synthesized in the personality-oriented paradigm of education. The essence of strategic and tactical principles, psychological and pedagogical conditions of communicative activity chronotope formation for children with delay of mental development was highlighted. The specific of technique implementation at the content-procedural step was described for the following areas of work: correction and training for psychologists, special education teachers and preschool teachers; psychological counselling and psychological education for parents and school personnel, including practical psychologists.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704332/1/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B0%20%D0%B4%D0%B8%D1%82.%20%D0%A2%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%20_2015_2_10.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (2015) Technique for communicative activity chronotope formation for children with delay of mental development Особлива дитина: навчання і виховання, 2. pp. 59-66. ISSN ISSN 2312-2781