Record Details

Технологія визначення тематики навчального посібника елективного курсу «Культура і мистецтво великої Британії» для учнів профільної школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/703986/
 
Title Технологія визначення тематики навчального посібника елективного курсу «Культура і мистецтво великої Британії» для учнів профільної школи
Технология определения тематики учебного пособия элективного курса «Культура и искусство Великой Британии» для учащихся профильной школы
Technology of theme detection for elective course manual "Culture and Art of UK" for students of specialized schools
 
Creator Полонська, Тамара Костянтинівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
81 Linguistics and languages
 
Description У статті описано технологію визначення тематики навчального посібника елективного курсу з англійської мови «Культура і мистецтво Великої Британії» для учнів профільної школи. Зазначено домінуючу роль навчального посібника як основного засобу оволодіння старшокласниками змістом елективного курсу. Створення зазначеного англомовного посібника має розширити і поглибити знання учнів 10–11 класів про культуру країни, мова якої вивчається. Його зміст грунтується на досвіді учнів, набутому ними під час вивчення іноземної мови в початковій та основній школі. Значну увагу приділено аналізу результатів анкетування старшокласників і вчителів англійської мови ЗНЗ України щодо змістового наповнення навчального посібника, що стало основою для визначення змісту його структурних компонентів (тематичних модулів і тем).
В статье описана технология определения тематики (в частности, тематических модулей и тем) учебного пособия элективного курса по английскому языку «Культура и искусство Великобритании» для учащихся профильной школы. Определена доминирующая роль учебного пособия как основного средства овладения старшеклассниками содержанием элективного курса. Создание указанного англоязычного пособия должно расширить и углубить знания учащихся 10–11 классов о культуре страны изучаемого языка. Его содержание базируется на опыте учащихся, приобретенным ими при изучении иностранного языка в начальной и основной школе. Значительное внимание уделено анализу результатов анкетирования старшеклассников и учителей английского языка общеобразовательных учебных заведений Украины по содержательному наполнению учебного пособия, что стало основой для определения содержания его структурных компонентов.
This article considers the elective courses to be the part of profile education at high school. Elective courses content expand students’ knowledge, integrate scientific knowledge with common one and raise their personal experience on scientific level. This means strengthening of the personal orientation of teaching at school. The main tasks of the elective course textbook “Culture and Art of Great Britain” are to familiarize high school students with culture and art of Great Britain, enabling them to learn more about the national heritage of the country by expanding the scope of the information field and authentic use of English in the overall educational environment; to achieve educational goals thanks to the introduction to the history and culture of the country and gaining new information on the people living abroad; to deepen knowledge and improve students’ sociocultural competence in teaching foreign language.
The author describes the technology on determining the content of structural components (in particular, thematic modules and themes) in the elective course textbook in English “Culture and Art of Great Britain” for students of profile schools. The dominant role of the textbook, as the primary means of mastering elective course content by high school, is determined. Creation of the English-language textbook mentioned above should broaden and deepen the knowledge of 10–11 grades students about the culture of the country whose language is being studied. The content of this textbook is based on the students experience gained during their studying foreign language in elementary and primary school. Special attention is paid to the analysis on survey results of high school students and teachers of English language of educational establishments in Ukraine on the semantic content of the textbook as the basis for determining the content of its structural components.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/703986/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%9F%D0%A1%D0%9F.PDF
- Полонська, Тамара Костянтинівна (2016) Technology of theme detection for elective course manual "Culture and Art of UK" for students of specialized schools Проблеми сучасного підручника (16). pp. 349-359.